Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Saturday, April 2, 2011

Guru & PIBG Ambil Berat

Mesyuarat PIBG, SMKA, Kuala Selangor
Hari ini, kami sekeluarga menghadiri mesyuarat PIBG SMKA Kuala Selangor; hadir sebelah pagi sahaja. Selain memilih AJK baru, mesyuarat ini juga memaklumkan pencapaian sekolah dan cadangan aktiviti bagi memastikan anak-anak berjaya. Antaranya adalah cadangan menambah sedikit imbuhan untuk guru-guru yang membimbing pelajar untuk menghadapi peperiksaan PMR dan SPM dan Skim Wakaf Komputer. Sebenarnya ramai guru-guru pembimbing ini tidak meminta apa-apa upah pun, mereka lakukan semuanya atas dasar tanggungjawab, kasih sayang, sukarela dan amal jariah. 

Di saat Pengerusi PIBG membuat perbandingan antara bayaran tuisyen di pusat tuisyen dan kelas malam di sekolah-sekolah, aku terbayang semua wajah-wajah guru yang membimbingku. Pada saat umurku 13 - 17 tahun (5 tahun), guru dan warden asrama (mereka juga guru) merupakan pembimbing  yang paling hampir. Ibubapaku jauh, adik beradik ramai dan hidup kami susah. Kenderaan hanya motosikal dan basikal.  Nak guna duit...tunggu saja duit biasiswa. Pergi 'outing', beratur panjang di BSN atau pejabat pos, nak keluarkan duit..bukannya banyak; cuma RM50 sahaja. ATM tak ada.

Saat rindu kat mak dan abah, surat dikirim. Itupun kalau aku ada duit untuk beli stem dan sampul surat. Telefon sememangnya tiada; yang ada telefon awam - itu pun jauh dari rumah. Simpanlah 'homesick' hingga tibanya cuti penggal persekolahan. Saat-saat 'homesick', tetiba ada guru yang buat makan-makan di rumah mereka.  Mereka macam tahu-tahu aje aku 'homesick'. Terima kasih cikgu kerana memahamiku dan kawan-kawan. Berkat usaha, bimbingan, pengorbanan dan doa guruku, kini aku mampu berbakti pada keluarga dan diri sendiri.  Jasa guru memang wajib dikenang dan dihargai. Tak terbalas jasamu. Terima kasih cikgu!

Kini, zaman sudah berubah. Kenderaan, alat komunikasi dan sistem perbankan semuannya canggih. Wang, ubat 'homesick' dan segala keperluan belajar boleh didapati dengan begitu mudah ...almost instantly. Zaman canggih, belajar pun canggih, kejayaan pun canggih!

Persoalannya:
1) Adakah diri ini mampu memberikan IMPAK/HASIL yang sama seperti guru-guruku dahulu? 
2) Adakah diri ini mampu membimbing anak-anakku dan pelajar-pelajarku menjadi insan berguna seperti yang telah dilakukan oleh guru-guruku?
3) Adakah diri ini mampu melakukan pengorbanan seperti guru-guruku untuk membimbing generasi masa kini?
4) Adakah diri ini mampu berperanan sebagai guru dan pembimbing yang berkredibiliti tinggi di zaman serba canggih ini?
5) Adakah diri ini mampu menjadi ibubapa yang memahami peranan dan pengorbanan guru kepada anak-anakku?

Mampu atau tidak, tanggungjawab sebagai guru mesti terus dipikul kerana kita adalah KHALIFAH di muka bumi. Khalifah adalah pemimpin yang semestinya memerlukan sifat-sifat guru seperti pembimbing, pendidik, pengajar, role model dan sebagainya. Sekurang-kurangnya kita mampu memimpin diri sendiri!

Nota: Buat pertama kalinya aku dapat berjumpa dengan rakan sekolah menengah yang kini telah menjadi guru di SMKAKS; namanya Sallehudin Tahir.  Guru pada anakku!

No comments:

Post a Comment