Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Friday, May 18, 2012

Pelajar-Pendidik Harus Dihargai (PhD): Hari Guru

Hadiah Buku Untuk Pendidik
Murid dan guru, pelajar dan pendidik teruja pabila tiba 16 Mei setiap tahun. Tema Hari Guru tahun ini ialah "Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara" Inilah masanya untuk meluahkan dan menerima tanda terima kasih secara khusus antara satu sama lain. Pelbagai ucapan dan hadiah yang pelajar/murid berikan kepada guru/pendidik mereka. 

Sebagai pelajar, ku rasa begitu seronok pabila dapat secara langsung mengucapkan terima kasih kepada guruku yang sanggup mengajarku. Aku merasa kagum dengan guru yang begitu sabar dalam mendidikku. Guru yang sentiasa bersabar dengan segala kelemahan dan kekuranganku; mereka menerima aku seadanya. 

Nukilan Usman Awang
Contohnya: Ustaz Shahzam, Ustaz Syahir dan Ustaz Amirul adalah antara ustaz dalam kelas hafazanku yang tidak pernah tinggi suara pun pabila aku menyebut huruf dengan makhraj yang salah. Mereka tidak pernah merungut kalau aku hafaz dengan bilangan ayat yang sedikit dan pabila bertalaqqi, hafazanku tersangkut-sangkut. 

Raut wajah, kata-kata dan tindakan mereka tiada langsung riak diri terasa hebat walaupun sudah bergelar Al-Hafiz. Mereka ini sangat memahamiku yang hanya seorang pelajar tua yang belajar hafaz secara separuh masa. Dalam hatiku selalu berkata: "Inilah akhlak ahli Al-Quran. Barulah orang tidak malu dan tidak gentar untuk belajar Al-Quran walaupun umur telah lewat."

Kejayaan Fairus Ahmad-
 Hadiah Berharga Utk Pendidiknya
Sebagai pendidik pula, aku banyak belajar dari telatah dan gelagat pelajar-pelajarku. Semua pelajarku adalah sumber inspirasi untukku menjadi pendidik yang lebih cemerlang. Pelajarku telah mendidik diriku menjadi insan yang lebih sabar, tabah, kreatif, inovatif, mesra, yakin diri, berjaya, bersyukur dan banyak lagi. Mereka sangat berharga! 

Pelajar dan pendidik saling memerlukan dan mereka juga perlu saling menghargai dan menghormati. Penghargaan atau penghormatan ini akan memurnikan khilaf yang ada antara satu sama lain dan suasana harmoni dengan secara semulajadi akan terserlah.

No comments:

Post a Comment