Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Thursday, May 10, 2012

Penyejuk Hati Dibaca (PhD): Mukjizat Al-Quran

Sumber: selamattinggal.blogspot.com
"Bacalah Al-Quran." 
Inilah antara nasihat yang masih terngiang-ngiang di telingaku ketika fikiranku dilanda kekusutan dan hatiku diselubungi ketakutan suatu masa dulu. Hampir setiap malam ku isikan waktuku untuk membaca Al-Quran. Ada kalanya, sedang ku tekun membaca Al-Quran, hati tiba-tiba terasa sebak dan air mata mengalir tanpa sebab

Setiap kali selesai membaca Al-Quran, kupasti mengimbau kembali detik perjalanan hidupku sebelum berlakunya kegusaran ini. Ku terlalu ingin mengetahui puncanya. Setelah hampir dua tahun berlalu, akhirnya ku ketahui jua punca kegusaran tersebut dan dihamparkan di depanku jalan penyelesaiannya. Sejuknya hatiku. Damainya hidupku. Terbukti kitab suci Al-Quran menyelesaikan segala permasalahan kehidupan manusia di dunia ini. Kepercayaanku terhadap Al-Quran bertambah utuh.

Minggu ini, ungkapan yang sama ["Bacalah Al-Quran" diberikan oleh Ustaz Hadi di kelas hafazanku. Ustaz yang dilahirkan dan dibesarkan di Makkah selama 27 tahun ini, membakar semangat kami pelajar-pelajar tahfiz separuh masa dengan bercerita mengenai pengalamannya khatam hafaz Al-Quran di kalangan orang-orang Arab. Katanya: "Kita orang Islam, kita mesti hafal dan faham Al-QuranUmur, bangsa, kecacatan, kesibukan hidup dan kerjaya bukan penghalang untuk menghafaz Al-Quran.

Kami diberi peluang menonton video anak kecil berumur 2 tahun yang telah menghafaz Al-Quran. Kagum pada anak kecil hebat ini dan ibubapanya yang berjaya mendidiknya. "Ya Allah, Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, Engkau pimpinlah kami selalu agar kami berjaya menjadi ahli Al-Quran dan kami berjaya mendidik anak-anak keturunan kami sehebat anak kecil ini."  (Nota: di bawah, video anak kecil ini).


No comments:

Post a Comment