Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Saturday, October 29, 2011

Petanda Hadapi Dugaan(PhD): Banjir Datang Lagi

North Icelandic Jet
Semalam aku berkesempatan menonton satu rancangan(tak ingat tajuknya) di Astro tentang saintis dunia telah  berjaya menutup bahagian yang terbuka di Greenland dari terkena pancaran matahari. Matahari akan mempercepatkan ais cair dan air akan mengalir ke dalam lapisan bumi. Ini menyebabkan lebih banyak bongkah-bongkah ais akan merekah dan cair. Para saintis ini tidak mampu menjamin keberkesanan kaedah tersebut, malahan ada kebimbangan yang kaedah ini akan menyumbang kepada lebih banyak kesan buruknya. Dalam hatiku terdetik: "Inilah antara petanda dunia hampir kiamat!"

Hebat mana kepintaran manusia, tidak mampu mengatasi kehebatan Allah swt. Bak kata Perdana Menteri Thailand: "Banjir adalah bencana alam yang tidak boleh ditahan-tahan." Ada petanda yang menunjukkan banjir akan melanda negara ini tidak lama lagi terutamanya negeri di sebelah Pantai Timur. Ada kebimbingan di hati semua rakyat Malaysia. Pelbagai persiapan dari segi fizikal telah dibuat. Syukurlah kerana negara kita punya sistem meteorologi yang canggih dan pengurusan infrastruktur yang cekap. Kita mahu negara kita dan semua negara di dunia ini selamat dari sebarang bencana.

Source: www.kosmo.com.my
Pohonlah keselamatan itu hanya dari Allah swt, Yang Maha Berkuasa. Berdoalah kita semua rakyat Malaysia agar hujan yang diturunkan kepada kita adalah air yang manfaat
Source:  http://www.frim.gov.my/v1/masjid/DOAGIF3.HTM
Berdoalah agar semua persiapan fizikal dan mental kita untuk menghadapi banjir kali ini mendapat rahmat Allah swt. Muhasabahlah diri dan taubatlah segera kerana kita tidak punya masa yang banyak. Kita masih tidak tahu bila detik dan saatnya akan datang malaikat maut atau tiupan sangka kala akan berbunyi. Hentikanlah segala bentuk kebatilan dan tunaikanlah segala kewajipan dan hak yang dipertanggungjawabkan. Sebagai insan biasa, aku juga merasakan memang sukar untuk terus berubah menjadi sempurna baik, namun, kita mesti ada tindakan dan keazaman untuk menjadi lebih baik.  Pelbagai dugaan dan cabaran datang dari segenap penjuru.

Usahlah saling tuduh-menuduh silap siapa (contohnya anak dan ibubapa saling menuduh tak beri kasih sayang, ibubapa dan guru saling menuduh bila pelajar semakin tidak berakhlak, pekerja dan pengurus saling menuduh tidak buat kerja, suami isteri saling menuduh tak tunai tanggungjawab dsb) kerana manusia sememangnya buat silap. Yang maksum hanyalah Nabi Muhamad saw. Bangunlah dengan nawaitu mahu menegakkan Islam di dalam diri masing-masing walau apa jua peranan dan jawatan kita di dunia ini kerana akhirnya kita semua kembali kepada Allah swt sebagai jawatan seorang HAMBA

No comments:

Post a Comment