Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Wednesday, October 5, 2011

Perlu Harus Dipulih(PhD): Bacaan Al-Fatihah


Selepas pulang dari kelas hafazan semalam, aku sempat merehatkan diri sambil menonton Program '30 Minit Bersama Ustaz Don' di TV Al-Hijrah. Program baru yang berteras subjek tajwid pada setiap Selasa, pada kali ini, memaparkan kesalahan tajwid yang popular dalam surah Al-Fatihah. Ustaz Don sempat mengupas 3 kesalahan iaitu:-
1.      Berhenti (waqaf ) yang salah
·         Tidak berhenti pada tempatnya
·         Tidak menarik (mengambil) nafas ketika berhenti
·         Tidak niat untuk menyambung ayat
2.      Menukar huruf  atau sebutan(makhraj) huruf yang salah
3.       Menyambung ayat (wasal) dengan salah
Tanda Waqaf
 

Terkesima aku sebentar kerana Al-Fatihah merupakan bacaan wajib dalam solat. Jika bacaannya tidak betul, apa dah jadi markah solatku selama 30 tahun ini? Adakah solat-solatku diterima? Atau solat-solatku hanya sia-sia belaka? Mengharapkan kasih sayang, rahmat dan pengampunan Allah swt, marilah kita cari guru Al-Quran untuk menyegarkan semula ilmu tajwid ini

Kenapa perlu guru? Belajar tajwid perlu melalui DUA proses iaitu  (1) memahami ilmu tajwid melalui CD/buku/kuliah/kelas dan (2) membaca Al-Quran di hadapan  (bersama) guru/ ustaz/ ibubapa/ keluarga/ kawan yang mahir tentang tajwid.  Marilah kita sama-sama atasi kejahilan, kealpaan, kedegilan dan rasa malu kita, semata-mata hanya untuk mendapat redha dan cinta Allah swt. Banyakkan doa agar kita semua dianugerahkan kekuatan jiwa, kesihatan fizikal dan kelapangan masa untuk lebih kerap praktis tajwid yang betul untuk surah Al-Fatihah (dan juga surah-surah yang lain). 

No comments:

Post a Comment