Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Sunday, October 9, 2011

Permohonan Haji Dukacita(PhD): Rayu Lagi

Bulan Zulkaedah merupakan bulan bermulanya kembara suci (pinjam tagline TV Al Hijrah) para jemaah haji bagi menunaikan rukun Islam yang kelima. Kebanyakan rancangan agama memfokuskan isu-isu berkaitan dengan ibadah haji. Kenangan berada di bumi haram Mekah Mukarramah dan Madinah Munawarrah 2009 masih terbayang-bayang. Tiba-tiba hati terasa sebak dan jantung seakan terhenti. 

Terngiang-ngiang kata-kata dari staf Tabung Haji Contact Center: "Permohonan rayuan haji puan untuk tahun ini ...dukacita." Suaranya seakan terhenti untuk melindungi perasaan sedih bagi pihakku. Namun beliau terus berbicara: "Puan boleh ajukan permohonan rayuan haji untuk tahun depan apabila tamat musim haji tahun ini...iaitu bermula bulan Muharam." Sebaik sahaja perbualan tamat, aku tidak dapat menahan sebak. Sebagai insan biasa, aku pasti bersedih dan tidak dapat menahan air mata kesedihan.

source:
walimahpedia.blogspot.com
Aku terus sujud syukur. Walaupun sedih kerana tidak berjaya menjadi tetamu Allah pada tahun ini, aku mesti terus bersyukur kepada Allah Yang Maha Pengasih di atas segala nikmatNya yang telah, sedang dan akan kukecapi selagi hayat ada. "Ya Allah, aku mahu menunaikan haji hanya keranaMu. Aku mahu menjadi hambaMu yang mampu melengkapkan kelima-lima rukun Islam...walaupun aku tidak pasti berapakah pahala yang kuperolehi bagi setiap perlaksanaan rukun Islam tersebut.

Diceritakan Pelbagai Ujian Kesesakan
Untuk ke/Di MINA
Aku juga yakin...ada banyak hikmah di sebalik kekecewaan ini. Kini, aku benar-benar memahami perasaan bakal-bakal jemaah haji yang hatinya benar-benar teringin menunaikan haji tetapi masih gagal permohonan rayuan mereka. Aku seperti bakal-bakal jemaah haji yang lain berazam untuk terus berdoa, perbanyakkan amalan mahmudah, sucikan sumber rezeki, lipat gandakan taubat dan tambahkan ilmu agar diterima menjadi tetamu Allah pada musim haji akan datang dan seterusnya mendapat haji yang mabrur. Aku akan terus membuat rayuan kepada Tabung Haji dan merintih setiap saat pada Allah Yang Maha Esa agar hajatku ini diredhai, diperkenankan dan disampaikan.


No comments:

Post a Comment