Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Monday, October 17, 2011

Phraya Hapus Dunia(PhD): Taat Pada Yg Esa

Bencana banjir di Thailand masih hangat diperkatakan. Teringat kisah Gunung Judi (Surah Hud ayat 44) di mana bahtera Nabi Nuh a.s. berlabuh sewaktu berlakunya banjir yang dahsyat.
Rasa takut dan insaf menyelubungi diri. Namun, pada masa yang sama, aku sungguh kagum akan kepatuhan dan ketaatan Sungai Chao Phraya dengan perintah Allah swt. Sungai ini diarahkan oleh Allah swt untuk melimpah ruahkan segala isi airnya dan menyebabkan 300 nyawa terkorban, sebahagian kawasan sawah padi musnah, tergendala kilang pemasangan kereta Toyota, Ford, Honda dan Isuzu dan terhenti sementara syarikat pembuatan cip.   


Kesan banjir Thailand bukan hanya dirasai oleh rakyat Thailand malahan seluruh penduduk dunia. Lihatlah kebesaran dan kekuasaan Allah swt, usaha manusia yang dibina bertahun-tahun diambil oleh Allah swt dengan hanya sekelip mata. Dengan banjir, Allah memutuskan rantaian bekalan  (supply chain) makanan dan kenderaan yang merupakan antara keperluan asas manusia. 

Adakah manusia kini akan terus bongkak dan angkuh dengan kekuatan dan kebijaksanaan mereka dan merasakan diri mereka lebih hebat dari Allah Yang Maha Berkuasa? Adakah manusia kini akan terus rakus dan tamak untuk memiliki dunia yang sebenarnya adalah milikMu, Ya Allah? Adakah manusia kini akan terus jauh dengan ajaran Rasullullah saw dan perintahMu, Ya Allah?

Ampunkanlah kami, Ya Allah (3x). Usahlah Engkau panjangkan kemurkaanMu kepada kami di Malaysia. Jadikanlah kami rakyat Malaysia yang sentiasa bersyukur dengan segala nikmatMu. Bimbinglah dan tunjukkanlah kami jalan yang benar dan satukanlah hati-hati kami dalam menegakkan perintahMu dan menentang musuhMu. Jauhkanlah kami dari segala bentuk fitnah dunia dan akhirat. Teguhkanlah iman kami  hanya kepadaMu, Ya Allah - Allah Yang Maha Esa dan Tuhan seluruh alam.

No comments:

Post a Comment