Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, September 27, 2011

PMR Hendak Diduduki(PhD): Moga Berjaya

Peperiksaan demi peperiksaan kita dan generasi kita lalui untuk menjadi manusia berilmu yang lebih baik di kalangan jutaan manusia dan lebih bertaqwa di kalangan billion hamba-hamba Allah swt di dunia ini. Itulah antara jawapan untuk mereka yang bertanya kenapa perlu ada ujian atau peperiksaan. 
Hemm....bayangkan kalau tiada ujian dari mula kita masuk sekolah di tadika sampai keluar universiti. Mesti sehingga kini...kita tidak tahu siapa di kalangan jutaan rakyat Malaysia yang terbaik akademik, akhlak, ko-kurikulum dan kemahiran. Kalau kita tahu sekali pun...ukuran kita mungkin tiada standardnya. Oleh itu, secara fitrahnya, manusia perlukan ujian dan peperiksaan. Cuma mekanisme peperiksaan itu sahaja yang perlu ditambahbaikan dari semasa ke semasa. Lagipun, kita hendaklah mendidik manusia mengikut zaman yang dilalui oleh orang yang didik bukan zaman yang telah dilalui oleh pendidik dan pendidikan hendaklah berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah.


Bila mengimbau kenangan zaman persekolahan peringkat rendah dan menengah, sudah pasti aku tersenyum sendirian. Kelakar mengingatkan kembali zaman 'innocent' yang membara dengan semangat juang dan dilimpahi kasih sayang keluarga, pendidik dan masyarakat. Semua rakyat bersemangat untuk belajar kerana mahu menjadikan diri dan negara Malaysia lebih maju. Kini...anak-anakku yang meneruskan perjuangan menuntut ilmu yang sememangnya dituntut oleh agama Islam.
Bila musim peperiksaan tiba, ibu merupakan orang yang paling tidak lena tidur, sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk anak-anaknya. Inilah perasaan yang ibuku rasai pada 30 tahun yang lalu. Aku, kini, lebih mengerti...perasaan seorang ibu. Minggu ini, InsyaAllah, aku dan suami akan ke MRSM Ulul Albab Kota Putra, Terengganu untuk bertemu Dinie, anak sulungku, yang akan menghadapi PMR, Oktober depan - Program Pohon Restu Ibubapa Untuk Anak-anak yang menghadapi PMR.

No comments:

Post a Comment