Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Monday, September 19, 2011

Pasti Harmoni D'Penang (PhD): Tradisi Rayanya...

My Three Heroic Sons
Beraya di Penang tidak seriuh beraya di Kota Tinggi. Sebabnya kami sampai Penang dah raya kedua. Tambahan pula, aku adalah menantu tunggal...jadi yang nak meriuhkan suasana bergantung pada 3 orang anak lelakiku. Dinie dan Dhia dah meningkat remaja, kurang riuhnya. Harapkan Danish serta anak-anak kepada sepupu suamiku, Fadzli,  untuk memecah kesunyian. Sepupu yang lain (anak-anak Pak Ngah dan Pak Su) seperti Hidayah baru sahaja berumah tangga, Fitri sudah bekerja tapi masih bujang manakala Azwan, Azam, Aqilah dan Shikin masih menuntut!

Sebahagian Keluarga Penang
Raya di Penang selalunya ada keluarga wajib yang saling ziarahi menziarahi iaitu keluarga Pak Jang (sebelah rumah mertuaku aje), keluarga Pak Su Aris (sebelah rumah Achik, pun dekat rumah mertuaku juga), keluarga Tok Su Kepala Batas (termasuk Kak Ton dan Kak Ani), keluarga Pak Cik Zin Padang Benggali dan keluarga Tok Long Bayan Baru (termasuk Ina & Sabri dan Pah & Mohamad). Biasanya ahli keluarga ini menziarahi mertuaku dan kemudian makan-makan raya diadakan di rumah Achik

Achik merupakan adik kepada ibu mertuaku...yang bernama Fauziah. Achik seorang yang rajin dan suka melayan tetamu yang datang ke rumahnya. Tetamu pasti tidak merasa kekok, kalau Achik ada. Achik seorang yang peramah dan telus tutur katanya. Hemm...dia juga pelihara kucing. Dia sayang kucing lebih daripada dia sayangkan dirinya sendiri. Achik merupakan antara orang yang membuatkan aku rasa teruja untuk balik Penang. Aku selalu rindukan Achik!

Keluarga Kak Asmah
Raya kali ini kami dapat bertemu dengan keluarga Kak Asmah di Bagan Lalang. Mereka sekeluarga, sebenarnya, bekerja di Selangor. Asyik sungguh bersembang dengan mereka dan kami merancang untuk bertemu bila pulang ke Selangor nanti. Rancang makan ikan bakar di Pantai Jeram! Sehari sebelum pulang ke Puncak Alam, kami sempat ke Padang Besar. "Dinie nak baju macam abah pakai...eksklusif!", katanya padaku. 
Ladang Tebu Chuping
Masjid Salahuddin, Padang Besar





No comments:

Post a Comment