Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, September 13, 2011

Penuh Hama D'Dello (PhD): Ampunkan Kami...

Vakum Letih...
Belum pun hilang penat beraya, aku dan suami sedang bertungkus lumus membersihkan seluruh isi rumah. Setiap sisi rumah (luar dan dalam) kami bersihkan. Kasihan jiran...bunyi bising akibat penggunaan vakum pembersih tak tentu masa. Semua tempat yang memerangkap habuk dan telah lama tidak dibersihkan, kami selongkar dan vakum.

Selepas vakum, kami sembur tempat-tempat tersebut dengan Baygon Cockroach Control. Setiap hari, tidak kurang dari 2 botol Baygon habis digunakan untuk menyembur zon-zon kritikal. Kereta kami juga terpaksa disembur dengan Baygon! Tidak cukup dengan itu, kesemua alas kaki, tikar, selimut, tuala, cadar, selipar bilik tidur dan sarung bantal kami basuh. Semua aktiviti pembersihan agresif ini disebabkan serangan hama pada Dello dan kami berdua (anak-anak selamat :-)). 

Ayat Allah
Sebagai hamba Allah, lafaz pertama yang perlu diucapkan ketika ditimpa musibah adalah ayat-ayat Allah seperti yang tertera pada gambar di sebelah kanan. Itulah nasihat Ustaz Dr Mohd Shafie Mohd Amin dalam rancangan Tanyalah Ustaz TV9 yang bertajuk Al-Quran Sebagai Penawar minggu lalu. Malangnya, aku sering melafazkan ayat ini apabila mendengar kematian sahaja.

Ustaz berpesan lagi agar kita berusaha untuk mengubah skrip negatif dalam otak kita kepada skrip positif yang terdiri daripada ayat-ayat Allah agar ianya menjadi antibodi rohani kita yang kuat untuk menghadapi segala kesulitan dan ujian hidup (rujuk majalah Solusi isu no 35, mukasurat 21).

Pembunuh Hama!
Sebagai salah satu ikhtiar, kami bawa Dello ke Klinik Veterina IMAKATZ CATTRY di Kota Kemuning dan alhamdullillah kami ditemukan dengan Presiden Persatuan Peminat Kucing Malaysia (MCFA), Tn Ismail Mohd Ali yang memang mahir dan pakar tentang kucing. Beliau berkata: "Jika kami lambat bawa Dello, kemungkinan dalam 3 hari lagi, Dello akan mati disebabkan serangan hama tersebut. Terlalu banyak hama pada badan Dello!" Tersentak kami. Kasihannya Dello!

Tn Ismail menyarankan agar kami menggunakan Baygon untuk membersihkan hama serta larvanya di seluruh rumah. Beliau juga berpesan agar kami berdua menyapu krim yang diberikan oleh doktor dan makan ubat cacing agar larva pada gigitan hama di badan kami mati.

Dello kesakitan...
Kami bermuhasabah di atas musibah ini. Dan kami berpendapat kami kena lebih prihatin dengan penjagaan Dello (nota: tambah ilmu tentang penjagaan kucing) dan juga lebih menjaga thaharah (nota: bulu kucing yang gugur adalah najis) agar ibadah khusus terutamanya solat mengikut spesifikasi yang telah digariskan oleh Allah swt. "Peliharalah Allah, nescaya engkau akan dapati-Nya di hadapan engkau."(Riwayat Al-Tabarani). Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Dello dan kami sekeluarga kini selamat dari serangan hama. 

No comments:

Post a Comment