Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Saturday, September 17, 2011

Paper Hampir Due(PhD): Siap Sedia...

Teruskan Menulis/Menaip!
Kalau kita tonton cerita di TV, hati teruja bila menunggu saat-saat akhir untuk mengetahui bagaimana tamatnya kisah tersebut. Itulah cerita di layar...takkan sama dengan kisah realiti. Bukan...aku tak tahu bila akan berakhir. Bila hari dah semakin hampir, diri tak keruan. Gelabah sana sini. Dalam keadaan kegelisahan, tiba-tiba datang amanah lain dan prioritinya adalah wajib dari segi hukum syarak. Mahu tak mahu, hukum syarak perlu didahulukan. Begitulah nazaknya aku ...bila dah saat akhir baru nak menyiapkan kertas akademik yang memerlukan lebih 6000 perkataan! Sakitnya kepala! Tidur pun tak lena kerana otak ligat berfikir bagaimana mahu mengimbangi antara tanggungjawab sebagai hamba Allah, pelajar, kawan, ibu, isteri dan anak pada saat-saat kritikal begini

Sudah beberapa kali aku 'tersengaja' melakukan begini. Adakah aku tidak belajar dari kesilapan lalu? Adakah aku alpa atau terpedaya dengan bisikan syaitan? Syaitan selalu berbisik: "Tak apa....lama lagi....sempat tu!" Benarlah yang termaktub dalam kalam Allah: "Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh." 

Di pagi raya
Agak-agak kalau aku tahu bila hidup ini nak 'due', adakah aku akan berlengah begini? Adakah aku masih mencari alasan bahawa syaitan yang durjana memperdayakan aku? Bila detik itu tiba, aku tak mampu berkata apa-apa kecuali iman yang kental...mampu menggerakkan lidahku mengucapkan dua kalimah syahadah. Bila ingat mati, baru hadir keinsafan dalam diri bahawa masa itu singkat dan tak boleh dipersia-siakan walaupun sesaat.

Terngiang-ngiang kata-kata motivasi Ustazah Asni Abu Mansor Al-Hafizah dalam rancangan Tanyalah Ustazah edisi raya, TV9...tentang fadilat seorang penghafaz Al-Quran: "Di akhirat kelak para tahfiz ini, sewaktu di syurga, akan memakaikan mahkota untuk kedua ibubapanya. Hadiah terindah untuk mereka!" Lantas  terbayang wajah kedua ibubapaku di Felda...mengalir air mataku. Mampukah aku memakaikan mahkota untuk kalian berdua di syurga kelak? Persoalannya - layakkah aku memasuki syurgaMu, Ya Allah?

No comments:

Post a Comment