Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Wednesday, February 1, 2012

Pengawal Hafazan D'ingatan (PhD): Solatlah...

Sumber: mama-syafi.blogspot.com
Ungkapan ini biasa kita dengar: "Kejayaan sukar dicapai, tetapi mengekalkan sebuah kejayaan adalah lebih sukar." Jika diaplikasikan dalam kehidupan kita seharian, ia memang ada benarnya. Contohnya: kita telah berjaya solat pada seawal umur 9 tahun, tetapi lebih sukar untuk sentiasa berjaya solat. Untuk mengekalkan sebuah kejayaan, kita mesti kaedah latihan mantap yang diadun dengan nilai fizikal dan spiritual. Bila difikirkan secara mendalam, mungkin sebab itulah solat dilaksanakan berulangkali dalam sehari, iaitu 5 solat wajib dalam sehari dan kalau ada kemampuan buat solat sunat di waktu siang atau malam. Rupa-rupanya, solat 5 waktu ini adalah ruang latihan asas untuk kita perkukuhkan kejayaan solat kita. Islam sangat Indah!

Doa Kuatkan Daya Ingatan - Surah Ar-Rahman ayat 1-5
Sumber: mamamiya-elize.blogspot.com
Bukan itu sahaja, solat boleh mengawal ayat-ayat Al-Quran dari hilang daripada ingatan. Solat adalah pertemuan antara seorang hamba dengan Allah swt dan jika disulami dengan kalam suci, maka bertambah asyik dan manislah pertemuan tersebut. Hasil pertemuan yang asyik dan manis pasti akan menghalang diri seseorang dari melakukan perbuatan yang boleh merosakkan perhubungan yang indah. Perhubungan yang indah dan baik antara hamba dan Penciptanya, pasti menghasilkan kejayaan lain yang lebih bermakna. Lihatlah, bacalah dan hayatilah kisah-kisah orang terdahulu yang telah berjaya dalam solatnya. Dengan kata lain, kejayaan solat ada di dalam rutin solat itu sendiri dan kejayaan solat mampu mencipta kejayaan yang lain. Ikut istilah usahawan, ini dikira satu nilai tambah (value-added) berharga. Sungguh hebat! Allahu Akbar(33x)

Antara motivasi  untuk membaca ayat-ayat Al-Quran yang telah dihafaz dalam solat ialah:- 
  1. Membaca 3 ayat di dalam solat lebih baik daripada mendapat harta yang paling berharga  (contoh 3 ayat ialah Surah Al-Kauthar atau Surah An-Nasr) 
  2. Sesiapa yang membaca dalam solatnya 100 ayat pada satu malam, maka dia digolongkan dalam golongan orang taat kepada Allah swt.  (contoh 100 ayat ialah Surah Al-Fajr[30 ayat] + Surah An-Naba [40 ayat] + Surah Al-Balad [20 ayat] + Surah Al-Ikhlas [4 ayat] + Surah An-Nas [6 ayat])  
  3. Sesiapa yang bangun dengan membaca 10 ayat, maka ia digolongkan dalam golongan orang yang ingat Allah swt. (contoh 10 ayat ialah Surah Al-Falaq[5 ayat] + Surah Al-Masad [5 ayat]) 
  4. Sesiapa yang bangun dengan membaca 1000 ayat, maka ia digolongkan dalam kalangan orang yang dikurniakan ganjaran berganda
  5. Membaca 100 ayat dalam satu malam, ditulis baginya ketaatan sepanjang malam
  6. Jaminan tidak akan melupakan Al-Quran bagi mereka yang sentiasa membaca Al-Quran pada waktu malam ataupun siang.  

(Nota: untuk lebih terperinci tentang motivasi memantap hafazan Al-Quran ini, sila rujuk formula 10 dalam buku "Sehingga Al-Quran Terpahat di Hati").

No comments:

Post a Comment