Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Saturday, January 14, 2012

Pahat Hadiah D'hati(PhD): Hidupkan Al-Quran

Majalah & Buku 
Sewaktu membaca majalah Solusi keluaran 39, ku terpandang satu iklan buku terbaru. Tajuk buku tersebut sudah menggamit hati yang sedang mencari-cari sumber rujukan bagi menambah ilmu tentang dunia hafazan Al-Quran. Setelah membaca sinopsis di laman web Telaga Biru, hasratku semakin membara untuk membaca buku ini. Hatiku berkata: "Suatu hari nanti, pasti akan kumiliki buku ini."

Alhamdullillah...hari ini sewaktu mencari siri terbaru buku Ikhtiar Hidup yang diminati Danish, buku "Sehingga Al-Quran Terpahat di Hati" yang kucari-cari ditemui di kedai buku MPH, Jaya Jusco Bukit Raja. Buku ini ditulis oleh seorang guru dan juga seorang tahfiz iaitu Mohd Solleh Abdul Razak. Bacalah buku ini...yang memuatkan 11 Formula yang sesuai untuk semua insan yang ingin/sedang/telah menghafaz Al-Quran. 

Al-Quran yang mulia ini merupakan satu amanah dan hadiah untuk kita. Nabi Muhamad saw merintih kerana umatnya pada akhir zaman akan menyisihkan Al-Quran seperti maksud ayat 30 dalam Surah Al-Furqan:
"Dan berkatalah Rasul, Wahai Tuhanku! Sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini suatu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai".
Golongan yang meninggalkan Al-Quran (mukasurat 306, buku "Sehingga Al-Quran Terpahat di Hati") ada 5 iaitu:-
  1. Tidak mendengar Al-Quran, tidak beriman dengannya dan tidak memperdengarkannya.
  2. Tidak beramal dengan Al-Quran dan tidak mengikuti hukum halal dan haramnya. Sekalipun dia membaca dan beriman dengannya.
  3. Tidak meletakkan Al-Quran sebagai hakim dan berhukum dengannya dalam perkara pokok agama dan cabangnya.
  4. Tidak tadabbur dan memahami Al-Quran serta pengetahuan yang dikhendaki oleh Allah swt
  5. Tidak memohon penawar atau sembuhkan penyakit dan berubat dengan Al-Quran daripada segala penyakit hati dan jasad.
Aku hanya insan biasa dan pastinya aku juga termasuk dalam salah satu 5 golongan di atas. Marilah kita sama-sama bertaubat dari segala dosa dan kelemahan kita. Seterusnya kita berusaha dan berdoa untuk menghidupkan Al-Quran dalam dada dan hati kita. Dengan keyakinan terhadap kasih sayang Allah swt (Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang) dan hidayah dariNya, kita pasti boleh lakukannya.

No comments:

Post a Comment