Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Friday, January 20, 2012

Pernah Hati Dilukai(PhD): Sembuhkanlah...

http://enamelinos-een.blogspot.com/
"Hati siapa yang tidak pernah dilukai?" itulah antara bait-bait nasihat untuk insan yang putus dalam percintaan atau pasangan suami isteri mengharungi kemelut rumahtangga. Pada tika itu, tiada kata dan ucapan yang boleh menggambarkan hati nan terluka dan kepedihan menanggungnya. Kecewa yang amat sangat. Kompas kehidupan seakan tersalah arah. Semua kerja tak menjadi dan buntu seketika. Langkah jadi longlai. Nafas seakan terhenti. Jalan keluar perlu dicari untuk tidak membiarkan diri terus terperangkap dalam kelukaan. Begitulah senarionya apabila hati dilukai orang

Imam Shuib Webb
Bagaimana jika hati sendiri dilukai oleh tuan empunya diri? Ehh...ehh...ehh...pernahkah aku merasa terluka dek diri sendiri? Apakah yang membuatkan hatiku dilukai oleh diri sendiri? Ku merenung jauh ke dalam skrin TV yang sedang menyiarkan rancangan Reflections (Rabu- Jumaat, Pukul 10.30 malam), TV Al-Hijrah oleh Imam Shuib Webb. Imam Shuib Webb menerangkan kehebatan Surah Al-Insyirah dan kaitannya surah ini dengan kisah perjuangan Nabi Muhamad saw dalam menghadapi kesulitan menyebarkan dakwah Islam. 

Telinga mendengar rancangan TV, fikiran berlegar mencari jawapan dan tangan sibuk menyelak-nyelak helaian mukasurat buku "Sehingga Al-Quran Terpahat di Hati" yang kubeli tempohari. Apabila kuterpandang sepotong ayat dalam sebuah perenggan di buku ini (mukasurat 176), maka hatiku berkata: "Rupa-rupanya...aku sentiasa melukai hati sendiri.
"Dosa merupakan luka-luka. Alangkah banyaknya luka yang berlaku di medan peperangan! Seorang hamba tidak ditimpakan dengan siksaan yang lebih besar kecuali kerana kekerasan hatinya dan jauhnya daripada Allah swt. Hati yang paling jauh daripada Allah ialah hati yang keras. Apabila hati menjadi keras, maka mata pun menjadi lapar (melihat perkara yang haram dan maksiat). Hati menjadi keras kerana 4 perkara yang dilakukan secara berlebihan dalam keperluannya iaitu makan, tidur, bercakap dan berjaga-jaga." 

Jika hati dilukai orang kita perlu mencari jalan keluar, apatah lagi apabila hati sendiri dilukai oleh diri sendiri. Jalan keluarnya tidak lain tidak bukan ialah kembali kepada Allah swt Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang dan Maha Pengampun, dengan belajar bertaubat, belajar untuk belajar lagi, belajar untuk banyak berbuat baik dan belajar untuk tinggalkan kemurkaanNya. Moga segala urusan kita dipermudahkan olehNya. InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment