Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Thursday, January 26, 2012

Pancaran Hebat Dirasai(PhD): Ribut Solar

Terjemahan Al-Quran
Meneliti setiap perkataan dalam sesuatu surah biasanya boleh memperkukuhkan daya ingatan terhadap surah yang dihafaz. Antara Al-Quran Terjemahan yang ku guna pakai ialah Tafsir Qur'an Per Kata oleh Dr Ahmad Hatta. Semasa sesi ulangkaji bacaan Al-Quran, ku pernah membacakan terjemahan Surah At-Takwir kepada rakan seperjuangan yang rata-rata umur mereka bawah 15 tahun. Mereka bertanya kepadaku: "Macam mana matahari digulung ya?" Lidah ku kelu untuk menerangkannya kerna aku sendiri tidak mengerti dan tidak tergambar bagaimana bintang paling besar ini boleh digulungkan. Adakah gulungannya seperti kita menggulung tikar? Allahu Akbar(33x).

Berikut adalah terjemahan ayat 1-9 daripada 29 ayat dalam Surah At-Takwir:-
"[1] Apabila matahari digulung, [2] dan apabila bintang-bintang berjatuhan,  [3] dan apabila gunung-ganang dihancurkan,  [4] dan apabila unta-unta yang bunting ditinggalkan,  [5] dan apabila binatang-binatang liar dikumpulkan,  [6] dan apabila lautan dipanaskan,  [7] dan apabila ruh-ruh dipertemukan dengan tubuhnya,  [8] dan apabila bayi-bayi perempuan yang dikubur hidup-hidup ditanya,  [9] kerana dosa apa dia dibunuh? "
Ribut Solar: cantik kilauan
cahayanya walaupun bencana
Terjemahan ini membuatkan aku teringat dengan ribut matahari (solar) yang kini sedang melanda dunia. Mungkinkah ribut solar ini merupakan kesan dari matahari digulung? Ribut solar (klik untuk tonton video ribut solar) memang terlalu asing bagiku dan kita semua. Yang sering kita dengar ialah ribut taufan, ribut dek hujan lebat, ribut dek putaran angin, ribut dek laut bergelora dan ribut salji. Semua ribut alam semulajadi telah melanda dunia kita dan bayangkanlah...kalau semua ribut alam ini bergabung tenaga.

Ke manakah kita harus pergi? Tidak takutkah kita? Apakah persediaan kita? Adakah amaran yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa dunia sudah cukup untuk kita lari dari bencana? Persediaan dunia sahajakah? Bagaimana persediaan akhirat? Adakah kita masih tidak mahu berhenti dari membuat 'ribut' dan kerosakan di mukabumi ini?  Saya amat takut dan saya pasti kalian juga takut dengan semua bencana ini. Oleh itu....marilah kita sama-sama kembali ke jalan yang lurus, jalan yang telah disyiarkan oleh Nabi Muhamad saw dan jalan yang diredhai Allah swt.

No comments:

Post a Comment