Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Wednesday, January 4, 2012

Perlu Hargai Dia(PhD): Bukit Bendera

Habis Lawatan Bukit Bendera
Pelbagai cabaran bulan Disember lalu, namun menjengok abah mak mertua di Penang sudah menjadi tanggungjawab. Kalau balik Penang ada dua perkara yang seakan wajib dibuat iaitu makan nasi kandar dan ronda atau JJCM Penang (Penang kecik aje...satu hari dah habis pusing). Kali ini...kami berkesempatan naik Bukit Bendera dengan perkhidmatan tren yang baru. Ini adalah kali kedua aku menaiki Bukit Bendera dan kali pertama untuk Danish! 

Kereta Ronda!
Beratur beli tiket sudah tidak terlalu lama walaupun musim cuti sekolah. Untuk warganegara Malaysia, tiket dewasa RM8 dan kanak-kanak RM4. Waktu menunggu tren juga sudah tidak lama...lebih kurang 30 minit. Tren bergerak laju...tidak seperti dulu. Dulu...setiap flora dan fauna di sepanjang laluan ke puncak boleh dilihat dengan jelas...kini pemandangan tersebut boleh dilihat sekali lalu sahaja. Wajah baru Bukit Bendera boleh dilihat dengan ketara. Baru jalan sikit...kami semua dah kehausan. Singgah minum dan alas perut untuk makan tengahari di gerai makan yang disediakan (gerai masih dalam pembinaan).
Masjid Bukit Bendera

Oleh kerana tak mampu berjalan dek cuaca panas dan perut dah penuh, kami menempah 'kereta' berharga RM30 untuk ronda 2km Bukit Bendera. Selain kami diberi penerangan tentang kesan sejarah yang ada, kami dimaklumkan ada rumah jutawan-jutawan Malaysia....tapi tiada rumah jutawan Melayu di situ! Habis ronda bersama pemandu pelancong, kami singgah di Masjid Bukit Bendera untuk solat zohor. Berhampiran masjid ini...ada kuil dan gereja. Begitulah makmurnya Malaysia, rumah Allah masih ada di mana-mana. Moga Islam sentiasa terpelihara di Malaysia dan Malaysia sentiasa menjadi tempat yang aman sentosa untuk beribadah. Syukurilah dengan nikmatNya.
Tren Dulu...Tinggal Kenangan
Pokok Perah
Danish bergaya!

Peti Surat Tertua di sini

Ruang Beratur Beli Tiket
Di Puncak Bukit Bendara
Mak Tak Meletup Pun!
Saling Berteropong!

No comments:

Post a Comment