Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Thursday, January 12, 2012

Pemandangan Hijau Damai(PhD): Sawah Padi

Sawah Padi Nan Menghijau...
Sawah Sabak Bernam Saksi Cinta Sejati 

Sewaktu kecil dulu, pemandangan kegemaran untuk dilukis ialah pemandangan sawah padi yang berlatar belakang gunung ganang dan matahari terbit. Pemandangan sawah sebegini boleh dilihat di negeri Jelapang Padi Negara iaitu Kedah. Di kiri kanan lebuhraya, kelihatan sawah padi yang kehijauan terbentang luas yang begitu indah. Kelihatan sekelompok bangau putih di batasan sawah. Indah dan menyejukkan mata yang memandang. Begitulah indahnya lukisan Allah swt. SubhanaAllah, Maha Suci Allah (33x)

Ditambah pada 3 Mei 2012
Sumber: http://akuajak.blogspot.com
Di samping melihat pemandangan damai sawah padi, Alor Setar ada kompleks(souq) AlBukhary yang lengkap dengan masjid, pusat rawatan, pusat pembelajaran dan pusat membeli belah. Aku memang teringin berada di Souq tersebut, salah satu hasil usaha jutawan Malaysia, Melayu dan Islam iaitu Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary. Sifat dermawan, taat pada ibubapa dan kegigihannya menjadi sumber inspirasiku. Alhamdullillah...cuti Disember lalu, kami sekeluarga sempat ke sana. Pada awalnya kami tersesat ke Masjid Syed Muhamad AlBukhari, Pantai Johor, Kedah. Rasa seronok melihat nama Johor...walaupun berada di Kedah, utara tanah air. Johor tetap di hati!

Masjid Syed Muhamad AlBukhary, Pantai Johor
Perkarangan Masjid AlBukhary, Alor Setar
Kami sempat juga merakamkan keindahan pemandangan sawah padi di belakang rumah bapa mertuaku sebelum pulang ke Puncak Alam. Dalam perjalanan, suamiku sempat menceritakan pengalaman bersama sawah dan datuknya sewaktu dulu-dulu.
(Nota: Hari ini birthday Dinie yg ke-16 dan ulang tahun yang pertama penubuhan blog ini.)
Sawah Padi diTelok Air Tawar
Diri tegak di tengah sawah

No comments:

Post a Comment