Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Friday, October 5, 2012

Peristiwa Hidup Diurus(PhD): Anak & Bajet 2013

Bajet 2013 dibentang pada 28 September 2012 (Jumaat). Dah seminggu berlalu...

Sumber:
http://suarabba0813.blogspot.com
Tarikh sama pada sebelah pagi. Sekolah Dhia mengadakan Majlis Bacaan Yassin, Solat Hajat dan Restu Ilmu untuk calon PMR 2012. Selepas ucapan Pengetua SMKA, Kuala Selangor, Pn Hamidah Binti Ghazali, ibubapa dan anak-anak bersalaman dengan semua guru-guru yang hadir. Kemudian, semua ibubapa, guru-guru dan calon-calon PMR menunaikan solat hajat dan membaca yassin di Surau sekolah. Sebelum solat hajat, ustaz menyampaikan deskripsi tatacara solat hajat dan memaklumkan bahawa doa ibu adalah 3 kali lebih mustajab dari doa bapa dan guru. Moga semua calon PMR di seluruh Malaysia mendapat keputusan cemerlang; cemerlang dunia dan akhirat.

Sumber:
http://muhammadghazi.wordpress.com
Tarikh sama selepas solat Jumaat. Sedang kami mempersiapkan diri untuk mendengar bajet, tiba-tiba  kami dikejutkan dengan panggilan telefon yang menyatakan Danish cedera di sekolah. Danish dan guru pengiringnya sedang menunggu di hadapan klinik. Jantungku berdegup kencang! Terkenang peristiwa Danish cedera dahi (kena jahit dan ada kesannya sampai sekarang) sewaktu Tadika dahulu. Dalam hati tidak berhenti-henti berdoa. Rupanya, Danish terjatuh selepas dilanggar kawan-kawan yang sedang bermain. Kemalangan telah tercatat di Luh Mahfuz. Setelah doktor merawat Danish, nyata kecederaan di kepalanya tidak parah langsung; cuma darah tak berhenti mengalir. Danish kesakitan. Tapi lukanya tidak perlu dijahit! Terima kasih kepada Cikgu 'J' dan Cikgu Zaharah yang prihatin. Alhamdullillah!

Tiba di rumah, kami masih sempat mendengar pembentangan bajet 2013.

Setelah mendengar liputan tentang bajet 2013, ku sengaja membelek-belek bil dan resit perbelanjaan asas di dalam laci. Ku kuatkan semangat untuk buat pengiraan rasmi ke atas semua perbelanjaan (bulanan dan tahunan). Tak sangka begitu banyaknya perbelanjaan yang perlu dikeluarkan! Kalau ikut gajiku masa mula-mula kerja dulu, memang tak cukup. Kini, ku lebih memahami mengapa ramai anak-anak muda kita yang baru memulakan kerjaya, terasa peritnya untuk menanggung kos sara hidup

Sumber:
sayasukabacablog.blogspot.com
Diharap anak-anak muda lebih tabah dan menghargai hidup susah yang tak susah sangat ni. Keperluan asas semua dah ada walaupun kena bayar sikit (Pandai-pandailah berjimat). Sambil mandi pagi sebelum pergi bekerja, dah boleh masak air. Siap mandi, dah boleh bancuh air milo/teh/kopi 3-in-1 dan makan roti! Ayuh, mari kita terus berdikari untuk perbaiki kehidupan! 

Duit bukan matlamat tetapi pengurusan wang yang baik dan wang dari sumber yang baik, insyaAllah, memudahkan matlamat hidup dicapai. Apa matlamat hidup kita? Mendapat redha Allah swt dalam semua urusan hidup kita di dunia dan hidup bahagia selamanya di akhirat kelak

2 comments:

  1. Peringatan untuk akak juga :-) sebab kekadang kita ni "get carried away" dengan persekitaran.

    ReplyDelete