Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Monday, October 29, 2012

Pengorbanan Habil Diredhai(PhD): Kita bagaimana?

Salam Baitullah TV1
Syukur kerana masih diberi peluang untuk menonton rancangan Laibakallah TV Al-Hijrah, Salam Baitullah TV1 dan Khabar Haji Astro Oasis sepanjang musim haji tahun ini. Menonton program-program ini, diri terasa dekatnya dengan Makkah dan Madinah. Kisah pengorbanan Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti Hajar yang tidak pernah jemu-jemu untuk didengari dan terus dihayati. Rupa-rupanya ibadah korban ini telah lama dibuat, sejak...pengorbanan Habil, putera Nabi Adam. 

Abil Dilihat Setulus Habil
Sumber: sinarharian.com.my
Ketulusan dan keikhlasan pengorbanan Habil masih dirasai nikmatnya oleh umat akhir zaman. Habil sentiasa memastikan kambing korbannya adalah kambing terbaik antara yang terbaik.  Kalaulah keikhlasan pengorbanan Habil dicontohi dalam rumahtangga, insyaAllah, institusi keluarga akan terbela. Pasti...suami, isteri, anak-anak, ibubapa sendiri, ibubapa mertua dan ahli dalam sesebuah keluarga akan mendapat layanan paling terbaik antara yang terbaik.  

Adakah kita sentiasa memberikan yang terbaik antara yang terbaik dalam setiap tanggungjawab/kerja/tugas/ibadah kita? Atau kita selalu meminta-minta yang terbaik walaupun kita tak sebaik mana pun? Mungkinkah keikhlasan dalam diri telah hampir lenyap dan kita hanya membiarkan ianya terus hilang? 

Surau At-Taufiqiyyah - 7 lembu korban
Ku yakin kita semua tahu bahawa pengorbanan kita tidaklah setanding Habil, Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti Hajar. Oleh itu, marilah kita sama-sama menilai semula tahap keikhlasan pengorbanan kita dan tambahbaikkan pada setiap masa. Contohnya, jika kita tak pernah cuci pinggan lepas makan, korbankan rasa ego/malas/malu untuk membasuhnya. Dengan hanya mencuci pinggan, dapat kasih sayang dari Allah swt dan ahli keluarga. Bayangkanlah, kalau kita melaksanakan pengorbanan lebih besar, rahmat Allah swt pasti datang mencurah-curah! Selagi nyawa di kandung badan, yakinlah dan percayalah...Allah swt sentiasa menerima taubat hambaNya dan akan membantu hambaNya yang ingin berbuat baik

No comments:

Post a Comment