Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Saturday, June 11, 2011

Pancaran Habanya Dinanti (PhD): Sang Suria

Panorama di Lebuhraya Seremban-KL
Tatkala dalam perjalanan, aku pasti teruja dengan keindahan matahari. Kucuba sedaya upaya merakamkan panorama indah ini melalui kedudukanku di dalam kenderaan. Tidak semua ambilan gambar tersebut menjadi. Kemahiranku mengendalikan kamera tidak mampu merentasi kepantasan kenderaan dan pergerakan matahari. Kejap matahari terlindung dek pokok, kejap matahari dilindung dek tiang lampu. Dalam hati terdetik, walau secanggih mana teknologi manusia, manusia tidak mampu merakam setiap detik keindahan Sang Suria dari setiap sudut dan lokasi di dunia ini. Manusia memang tidak upaya. Hanya Allah yang Maha Kuasa! Namun, aku akan terus berinovasi kerana Allah suka kepada hambaNya yang cintakan ilmu dan mempelajari semua kejadian ciptaanNya.

Antara surah dalam Al-Quran yang kuketahui ada menceritakan tentang matahari ialah surah As-Syam, Adh-Dhuha dan Al-Fajr. Teringatku kepada doa selepas solat sunat Israq (solat apabila matahari naik segalah). Doa tersebut berbunyi: "Segala puji hanya kepada Allah yang telah menjadikan hari ini sejahtera dan telah terbit matahari dari tempatnya. Wahai Allah, berilah aku kebaikan hari ini dan jauhkanlah daripadaku keburukan hari ini. Wahai Allah, terangilah hatiku dengan cahaya hidayahMu sebagaimana Engkau terangi bumi dengan matahariMu terus menerus dengan rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pengasih." Doa ini sangat terkesan padaku dan aku sering membayangkan jika cahaya imanku secerah dan sehangat Sang Suria. Sungguh indahnya hidupku dan hura haranya hidup syaitan. Malang sekali, aku sering kecundang dan memberi kemenangan kepada syaitan!

Syukurlah...kerana setiap hari matahari tetap patuh dengan perintah Allah untuk terus menyinari dunia. Selagi matahari terbit dari timur dan tenggelam di sebelah barat, maka tanda kiamat akhir belum tiba. Ini bermakna ruang taubat masih terbuka luas untukku...justeru kembalilah kepada Allah swt dan Nabi Muhamad saw.

Matahari Terbenam 
Matahari Hampir Terbenam

Panorama Matahari Naik di Lebuhraya KESAS
Matahari Naik - Danish Catch this!


No comments:

Post a Comment