Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Monday, June 13, 2011

Pilihan Hati Didengari (PhD): Nasyid Untuk Anakku

Berinteraksi dengan komputer yang disambung ke talian Internet adalah aktiviti utama anak-anakku sewaktu cuti sekolah. Mujurlah komputer kegunaan mereka telah diletakkan di ruang tamu [tempat terbuka] sebagai langkah memantau. Sebagai ibu, kusangat bimbang dengan dunia siber yang dilihat sebagai tempat BEBAS di mana manusia seolah-olah lupa bahawa Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui! Dunia maya yang penuh dengan informasi bebas saringan, bebas nilai murni dan bebas akidah. Bukan kanak-kanak sahaja yang terkandas, malahan begitu ramai orang dewasa yang terjerumus di dalamnya!

Antara informasi yang dikongsi anak-anak pada cuti sekolah kali ini ialah nasyid 'Freedom' dendangan Maher Zain dan bacaan Al-Quran oleh imam Al-Masyari. Sewaktu mereka kecil-kecil dulu,

  • lagu nasyid seperti Bismillah, Syukur dan Puji-pujian dari kumpulan Raihan
  • zikrullah alunan arwah Ustaz Asri Rabbani  dan nasyid kumpulan Rabbani 
  • lagu Yusuf Islam seperti Bismillah, I look I see dan Your Mother  
adalah salah satu makanan  pilihan yang diberikan kepada nikmat pendengaran. Diharap alunan ayat-ayat Allah dan nasyid yang mengingatkan Allah swt dan Rasullulah saw akan terus menjadi pilihan mereka. Ingatan penuh taqwa (rasa takut kepada Allah) merupakan alat saringan kendiri paling mujarab untuk menghadapi arus kebebasan di alam maya dan alam nyata.







No comments:

Post a Comment