Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Thursday, June 9, 2011

Pakar Hardware Diimpot (PhD) : Adam Electron

Pulang semula ke Puncak Alam dari bercuti di Felda, kubawa adik bongsuku, Adam, bersama. Dia sedang cuti semester hingga pertengahan Julai. Dah lama kupujuk Adam. Baru kali ini, dia setuju dan mak abah pula beri kebenaran. Aku benar-benar memerlukan kepakaran elektronik Adam. Aku hampir putus asa dengan kerosakan beberapa alat elektrik di rumahku. Pendek kata, asal barang rosak, cadangannya beli baru. Hampir setahun kubertahan dengan masalah elektronik ini dan ku menganggap semua ini sebagai penghapus dosa dan pengukuh imanku.

Perkemaskan Wayar Telefon
Perbaiki Kipas
Adam berjaya membetulkan masalah yang kuhadapi dengan kos yang murah di antaranya ialah :-
1) kipas angin remote control ditukar fungsinya kepada manual
2) lampu yang tinggi wattnya ditukarkan kepada lebih rendah tetapi masih terang
3) loceng rumah yang rosak telah diperbaiki.
4) starter lampu ditukar dengan starter lebih baik
5) wayar-wayar yang lintang pukang diperkemaskan
6) Plug yang tidak berfungsi diperbaiki
7) Hadiah lampu yang kuterima, kini telah dipasang

Suami dan Adam 
Aku bersyukur mempunyai adik sebaik Adam. Suamiku sangat teruja dengan kepakaran Adam dalam bidang elektronik dan kereta. Dinie, Dhia dan Danish sangat akrab dengan Adam yang dipanggilnya Pak Su. Dinie dan Dhia hampir setiap masa berkongsi cerita dengan Adam. Kekadang kedengaran mereka bergelak tawa. Danish pula sibuk memuji Pak Su di depanku. Hatiku terasa gembira kerana Adam disenangi dan disayangi suami dan anak-anakku, walaupun kami jarang berjumpa. 

Adam dan Dhia di Johnny Steamboat
Adam dan Danish di Secret Recipe
Adam di Terminal Bersepadu Selatan
Seminggu lamanya Adam menyelesaikan masalahku. Adam memang seorang pakar elektronik dan kreatif dalam kerjanya. Terima kasih Adam kerana sudi tolong Kak Ana. Ya Allah, permudahkanlah pembelajaran Adam di Politeknik Pasir Gudang dan Engkau perkenankanlah segala cita-cita murni Adam. Ya Allah, terima kasih kerana memberi jalan penyelesaian terhadap masalah elektronik di rumahku dan jadikanlah rumahku ini sebagai syurga untuk kami sekeluarga mengabdikan diri kepadaMu. 

No comments:

Post a Comment