Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Wednesday, June 22, 2011

Pelayaran Hidup Diurus (PhD): Allah Fokusnya

Menonton Halaqah Sentuhan Qalbu di TV9 yang bertajuk Mengurus Dunia membuatkan air mataku mengalir deras bila memikirkan caraku menguruskan hal dunia seperti kerjaya, keluarga, harta, kawan, masyarakat dan sebagainya. Dek kejahilanku, keegoanku dan pengaruh syaitan durjana, kebanyakan urusan dunia tersebut sering kali tersasar dari tujuan pengabdian kepada Allah swt
Kerjaya dikejar siang dan malam kerana inginkan penghargaan dan pencapaian pangkat, hinggakan lupa bersujud kepada Yang Maha Pencipta. Jika  berkesempatan solat, seringkali hanya mengambil masa yang singkat dan dibuat hampir-hampir di akhir waktu. Solat tahajud mungkin tiada dalam diari kerana keletihan kerja di siang hari. Antara suruhan Allah swt dan arahan bos di pejabat, mana yang lebih ditaati dan ditakuti?  
Mencintai suami atau isteri kerana kehebatan, keturunan dan kecantikan pasangan, hingga lupa nilai agama yang patut diutamakan. Berhabis wang kerana ingin mengekalkan kecantikan dan kehebatan fizikal untuk pasangan. Adakah cantik fizikal sahaja perlu dikekalkan? Cantik rohani bagaimana? Adakah kita pernah diajak/diajar oleh pasangan untuk melengkapkan kecantikan rohani? Adakah kita pernah mengajar/mengajak pasangan dan anak-anak untuk melengkapkan kecantikan rohani? Mana lebih ditakuti kehilangannya, kasih sayang pasangan atau kasih sayang Allah? 

Begitulah...kehidupan dunia yang ku layari. Terlalu pentingkan dunia, lantas akhirat terabai dan hilang fokus. Aku tertipu dengan nikmat dunia yang besarnya hanyalah seperti setitis air dan aku melepaskan nikmat akhirat yang luasnya bagaikan lautan tidak bertepi. Aku masih belum terlambat untuk kembali kepada Allah dan mendapatkan kasih sayang Allah. Bila kita memiliki kasih sayang Allah, kita akan memiliki kasih sayang semua makhluk di dunia ini. Percayalah...
Bertaubatlah dan berjanjilah pada diri untuk menjadi lebih baik dari semasa ke semasa walaupun dengan cara berdikit-dikit. Aku mahu pelayaran hidupku ini mendapat manfaat di dunia dan di akhirat. Marilah kita panjatkan doa memohon cinta Allah swt yang berbunyi:
"Ya Allah, aku bermohon kepadaMu segala kebaikan, akhlak yang terpuji, menjauhi segala kemungkaran, mengasihi golongan yang miskin. Aku mohon cintaMu, menyintai mereka yang mencintaiMu, berilah taubat, ampunan dan rahmatMu dan jika Engkau berkhendak menguji suatu kaum, matikanlah aku tanpa diuji." [mukasurat 135 dalam buku Indahnya Amalan Doa oleh Dato' Ismail Kamus]

No comments:

Post a Comment