Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, June 14, 2011

Panda Halatuju Ditemui (PhD): Ketenangan Dalaman

Cuti sekolah kali ini, suamiku mengajak kami sekeluarga menonton filem Kungfu Panda 2 di pawagam. Selesai  makan tengahari dan solat zuhur, kami terus ke pawagam. Hampir dua jam tidak terasa dek unsur lucu dan aksi dalam filem ini. Sewaktu dalam perjalanan pulang, Danish bertanya; "Mak, apa maksud inner peace yang Po cakap tadi?" Inner peace terjemahannya ketenangan dalaman. Danish masih tak faham. Aku memberi beberapa contoh seperti Danish rasa gembira bila kena solat, Danish rasa seronok bila Danish beri derma dan Danish rasa suka bila tolong mak. "Perasaan gembira, seronok dan suka itulah yang membuatkan Danish tenang. Itulah inner peace ", jelasku. Apabila telah faham, Danish mula mengaitkan ceritanya dengan kisah ikhtiar hidup - buku kegemarannya.

Bagiku, tenang mudah diperkatakan tetapi sukar dihayati, dipraktikkan dan diperolehi tanpa FOKUS [khusyuk]. Sukar untuk tenang ketika kumarah. Sukar untuk tenang ketika aku didustai. Malahan, sukar untuk kutenang sebelum, semasa dan selepas solat. Semasa solat, fizikal nampak tenang mematuhi pergerakan solat tetapi fikiran tidak fokus pada solat. Kekadang sedang rukuk solat, otak mendapat ilham menu makan tengahari. Bila difikir-fikirkan markah solatku...terasa ngeri...ngeri yang amat sangat! Merasai ngeri sahaja tidak mencukupi. Dan tidak boleh maju dalam solat...juga tidak boleh maju dalam hidup.

Oleh itu, mulai sekarang kucatatkan setiap langkah untuk setiap usahaku, kunilai pencapaian untuk setiap usaha tersebut, kuperbaiki setiap usaha yang tidak berjaya, kupertingkatkan setiap usaha yang berjaya dan kufokuskan fikiran pada setiap gerakan usaha yang dirancang. Macam konsep PDCA [Plan-Do-Check-Act] yang pernah aku buat aje!? Dan kurasa Continuous Improvement punya kaitan dengan istiqamah!

Ayuh diri...kuatkan semangatmu...mari lakarkan dan fokuskan satu persatu impian masa depanmu! Usah gentar dan takut kerana Allah sentiasa bersama-sama orang yang menyusuri kehidupan dan usaha dengan doa. Lantas, kubaca doa ini agar dipermudahkan segala urusanku.

اللهم رب يسر ولا تعسر رب اتمم بإلخير بـرحمتك يا ارحم الراحمين
Maksudnya: Ya Allah, Mudahkanlah segala pekerjaan dan janganlah disusahkan. Ya Allah, sempurnakanlah sebaik-baik dengan rahmatMu, Ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

No comments:

Post a Comment