Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Sunday, March 20, 2011

Perkahwinan Sebelah Lelaki

Majlis perkahwinan sepupu kami iaitu Nurhidayah dan pasangannya Azidy. Kali ini adalah majlis di pihak pengantin lelaki pada 13 Mac 2011, di Nibong Tebal Pulau Pinang. Tarikh tersebut menandakan telah bermulanya cuti sekolah penggal pertama. Tapi anak sulungku, Dinie Syahiran pulang bercuti agak lewat iaitu 16 Mac. Untuk menjimatkan masa, wang dan tenaga, kami sekeluarga menghadiri majlis ini tanpa Dinie dan terus mengambil kesempatan bercuti beberapa hari di rumah mertua; Teluk Air Tawar (TAT).

Petang 12 Mac baru kami bertolak ke TAT. Oooo...kami bawa kucing kesayangan kami, Dello. Perjalanan mengambil masa 4 jam dari Puncak Alam ke TAT. Sewaktu berhenti di R&R Bukit Gantang, aku sempat membeli buah jambu potong yang dibubuh serbuk asam. Tetapi kali ini, jambunya sangat manis...ini baru betul2 jambu! Di R&R Bukit Merah pula, aku tertawan dengan rekabentuk suraunya. Tengok gambar surau di sebelah. Cantik...kan! Maaf gambar jambu tak sempat amik...dah habis masuk dalam perut.


13 Mac kami bergerak berkumpulan dengan semua sanak saudara Pak Ngah dan Mak Ngah...rasa-rasanya 10 buah kereta. Yang paling aku teruja ialah bapa mertuaku ikut sama. Selalunya bila kami berjalan-jalan, abah lebih suka tinggal di rumah; jaga rumah. Kekadang aku berasa amat kasihan pada abah...sendirian bersandar sambil melelapkan mata atas kerusi malas di bawah rumah...SUNYInya.  Umur abah pula dah menjangkau 70 tahun...jika berlaku apa-apa kepada abah sewaktu sendirian, siapa yang boleh bantu abah? Ngerinya dan mungkinkah aku akan terkilan seumur hidup! Itulah yang selalu kubayangkan bila tinggalkan abah sendirian.  Mungkin itu pilihan atau tanggungjawab dia? 



Wah...terasa jauhnya perjalanan. Maklumlah...sepanjang jalan...pokok-pokok memberi salam. Bila sampai, rombongan kami singgah dulu di masjid berhampiran dengan rumah pengantin lelaki. Masing-masing mengambil kesempatan untuk mengosongkan 'tangki' sebelum dijamu besar di majlis tersebut. Kulihat dari laman masjid, rumah-rumah di kampung ini sangat tersusun. Rekabentuk rumah  nampak  serupa sahaja. Macam Felda, kampugku. Ooo...rupa-rupanya kampung ini adalah kampung wawasan. Hebat! Tak sia-sia usaha kerajaan.


Setelah pengantin diiringi masuk dengan pukulan kompang, kami satu rombongan duduk di meja khas pengantin. Kami dihidangkan dengan lauk pauk yang sungguh enak: daging masak kari (rasa macam kari arwah nenek Biahku), ketam masak pedas, ikan sembilang asam pedas, kerabu rebung, arca pedas (tomato dan cili), ice-blended honey dew, cendol pulut dan macam-macam lagi. Kebanyakannya kurasa sikit-sikit. Macam 'food testing' pulak. Tapi masakannya memang sedap, macam makan di 5-star hotel!
Nota: Seronok dapat bertemu ahli baru dalam keluarga.  

No comments:

Post a Comment