Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Thursday, March 24, 2011

Bersama Anak Sulungku

Dinie cuti sekolah lewat sedikit dari anak-anak yang lain kerana sekolahnya menganjurkan program PMR.  Dengan kesempatan yang ada, aku menghabiskan masa belajarku sendiri di rumah untuk menemani Dinie yang juga begitu sibuk dengan kerja-kerja rumahnya. Antaranya kena buat buku skrap Geografi tentang pencemaran. Sekejapnya masa berlalu...dulu bimbangkan dia ambil UPSR, kini PMR pula.

Biasanya jika aku belajar seorang diri di rumah, aku memang tak hirau nak memasak. Makan dan minum apa yang ada. Aku beritahu Dinie, "beginilah mak...kalau study kat rumah. Tak masak langsung. Jadi, Dinie tolong mak beli lauk kat kedai ya. Lauk yang Dinie nak. Nasi, mak masak." Dia hanya jawab sepatah; "Ok."

Tetapi kelmarin (22/3) ada nasi lebih, aku sediakan ramuannya dan minta Dinie gorengkan nasi tersebut. Dinie layan aje maknya. Aku berkata padanya;"Esok, kalau Dinie kena belajar di universiti dan kena masak sendiri, sekurang-kurangnya Dinie tahu nak masak nasi goreng." Dia angguk sahaja. Kulihat Dinie memasak; walaupun nampak kekok tapi dia mahu mencuba. Kuajar dia bagaimana nak pegang telinga kuali sambil memasak supaya kuali tersebut tidak bergerak. Dia tersenyum.

Tinggal Kenangan - Digital Al-Quran lama 
Digital Al-Quran Yg Baru
Semalam (23/3) kami pergi Kompleks PKNS untuk membeli barang keperluan Dinie yang akan pulang  ke asrama esok. Yang paling penting ialah membeli digital Al-Quran bagi menggantikan yang digital Al-Quran yang dah rosak. Ianya merupakan hadiah pertama semasa Dinie dapat masuk MRSM. Puas cari tetapi model yang asal dah tiada. Model tu tahan lasak. Kini beli yang baru yang berbentuk ipod, harganya RM350; mahal dari Digital Al-Quran pertama.

Namun yang penting ilmu Al-Quran tersebut boleh dipelajari Dinie dengan mudah. Kudoakan Dinie bukan hanya mampu menghafaz Al-Quran, malahan menjadi anak yang soleh, murid yang cemerlang dan muslim yang mampu menegakkan syariat Islam.

No comments:

Post a Comment