Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, March 29, 2011

Pengajian Penuh Persoalan & Pilihan (4P)

Rujukan Solat Istikharah
Menjadi seorang pelajar pada usia 40-an, membawa aku lebih mengenali diri sendiri sebagai seorang hamba kepada Maha Pencipta, Allah swt. Seorang hamba yang tidak punya apa-apa tetapi pada masa yang sama memikul tanggungjawab sebagai seorang khalifah di muka bumi ini.

Dalam tempoh pengajian ini, terlalu banyak artikel yang dimuat turun daripada Google Scholar, ACM, Science Direct, IEEE dan pelbagai digital journal. Banyak buku yang dipinjam dari perpustakaan PTAR1 dan dijadikan rujukan untuk menambah kefahaman dalam bidang yang dipilih. Kekadang terasa muak dan buntu melihat timbunan artikel dan buku.

Terlalu banyak pilihan dan persoalan! Bagaimana nak mengatasi masalah ini? Ada jalankah? Selain daripada berjumpa supervisors, pakar dan rakan-rakan seangkatan, maka aku mesti mohon pertolongan kepada yang paling pakar iaitu Allah Yang Maha Besar dan Maha Pengurnia. Antaranya dengan cara berdoa dan bersolat iaitu solat istikharah.

Temujanji  
Waktu
Tujuan
Hasil
1.        Allah swt
Bila-bila masa. Dgn solat & doa
·  Mohon apa jua yg dikhendaki
·  Kongsi apa jua yg dirasai; rintihan, kesyukuran dsb
·     Petunjuk Paling Sempurna
·     Ketenangan abadi
·     Kebahagiaan berkekalan
2.        Ibubapa
Bila kita free
·  Melepaskan rasa rindu
·  Mohon doa restu
·   Doa Ibubapa untuk anak-anaknya tak pernah lekang dari bibir mereka
3.        Supervisors
Set  tarikh
·  Mohon doa restu
·  Kongsi pengalaman dan ilmu tertentu
·  Minta nasihat dan tandatangan
·    Supervisors selalu mendoakan anak didiknya dan suka berkongsi pengalaman
4.        Experts
Set  tarikh
·  Kongsi pengalaman dan ilmu tertentu
·  Minta pandangan dan justifikasi tertentu
·   Memenuhi keperluan penyelidikan
5.        Rakan-rakan
Set  tarikh
·  Kongsi pengalaman dan masalah tertentu
·  Minta nasihat tertentu
·   Rakan-rakan sudi mendengar dan membantu mengikut kemampuan mereka


Sinopsis Solat Istikharah
Solat istikharah adalah solat sunat 2 rakaat yang dilakukan dengan tujuan memohon pilihan yang terbaik dan sesuai dengan khendak Allah. Hukum solat ini adalah sunat muakkad bagi mereka yang sedang mengalami masalah dalam konteks memilih. Boleh dilakukan bila-bila masa kecuali waktu diharamkan solat. Solat istikharah bukan terhad kepada memilih jodoh sahaja! Pilih kerja, pilih tempat kerja, pilih bidang, pilih universiti dan pelbagai lagi.

Doa sesudah solat istikharah
"Wahai Allah, aku memohon petunjukMu berkaitan urusan mana yang baik bagiku menurut ilmuMu. Aku memohon kesanggupan kepadaMu dengan kudratMu. Aku memohon kepadaMu daripada keutamaanMu yang besar kerana Engkau Tuhan yang berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa. Engkau Tuhan yang mengetahui, Engkau Tuhan yang sangat mengetahui segala perkara yang ghaib.

Wahai Allah, apabila Engkau mengetahui urusan ini (sebutkan urusan yang dikhendaki) baik bagiku, agamaku, kehidupanku dan pekerjaanku dalam masa yang terdekat ataupun masa hadapan, takdirkanlah dia bagiku dan permudahkan. Kemudian, berikan berkat kepadanya. Apabila Engkau mengetahui pekerjaan ini buruk bagiku, agamaku, kehidupanku dan pekerjaanku dalam masa yang cepat ataupun masa yang lambat, palingkan dia daripadaku dan palingkan aku daripada dia. 

Takdirkanlah kebaikan bagiku di mana sahaja kuberada. Kemudian, jadikanlah hatiku meredhainya."

No comments:

Post a Comment