Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Monday, March 28, 2011

Soto...Mee Udang Banjir

Setiap hujung minggu kami kerap ke Pasar Ikan Pasir Penambang untuk membeli ikan-ikan dan sayur mayur yang segar. Kekadang pergi ke Kuala Selangor untuk membayar cukai pintu dan tanah. Tak sangka, kini kami lebih kerap ke Pasir Penambang kerana anakku Dhia telah berpindah sekolah dari SMKA Segamat ke SMKA Kuala Selangor pada awal tahun 2011. 

Soto Kg Jawa Segamat
Kalau di Segamat, setiap hujung minggu yang tertentu, kami akan makan soto Kg Jawa. Untuk kami berlima kami akan order: 2 mangkuk soto mee, 1 mangkuk kecil soto biasa, 2 mangkuk soto biasa dan 1 mangkuk kuey teaw soto. Oleh kerana kami regular customer, pelayan gerai tersebut tidak pernah "curious" dengan tempahan kami yang melebihi bilangan orang.  Di Kuala Selangor pun ada soto - cuma kekadang benchmark Soto Kg Jawa Segamat sering mengatasinya terutama keenakan sambal kicapnya!


Mee Udang Banjir Kuala Selangor
Pintu Masuk Gerai Mee Udang Banjir Kuala Selangor

Aha! kini kami sekeluarga sudah menjumpai satu makanan keistimewaan Kuala Selangor iaitu Mee Udang Banjir. Gerainya terletak berhampiran dengan McDonald Kuala Selangor (McDonald yang sedang dalam pembinaaan). Rasa Mee Udang Banjir ini amat berbeza dengan mee udang yang lain. Tengok sahaja bilangan udangnya yang banyak hingga membanjiri mangkuk hidangan. Mungkin itulah sebabnya dipanggil mee udang banjir. Udangnya segar dan kuahnya rasa sangat sedap!

Pertama Kali Dinie Cuba Mee Udang Banjir
Kunjungan Kami Kali ke-2

Kali ke-2 kami singgah makan di gerai ini, kami mendapat tahu bahawa Mee Udang Banjir Kuala Selangor telah membuka cawangannya di Seksyen 7, Shah Alam (hphone: 019-226 4891<update: 10 Julai 2011>) pada 15 Mac 2011 lalu. Wah...ini sangat hampir dengan UiTM Shah Alam! Lepas-lepas kerja bolehlah pergi makan di sana atau bila kawan-kawan Segamat datang Shah Alam, bolehlah belanja mereka mee udang banjir Kuala Selangor. 

Makanan
Halal
Harga
CitaRasaku
1.       Soto Kg Jawa Segamat
ü
RM 2.50
CCCCC
2.       Soto Kuala Selangor
ü
RM 3.00 (biasa)
RM 4.50 (special)
CCC
3.     Mee Udang Banjir Kuala Selangor
ü
RM 6.00
CCCCC

Tahun 2006 di Segamat, kurasai kepayahan dan saat ngeri terperangkap dalam kawasan banjir; terutamanya waktu dalam perjalanan pulang ke Kota Tinggi untuk majlis perkahwinan adik perempuan bongsuku. Kini (2011) di Selangor, aku merasai mee udang banjir. Musibah banjir dan Nikmat Mee Udang Banjir didatangkan kepadaku oleh Allah  adalah kerana Rabbani yang Maha Agung mahu mendidikku supaya sentiasa mengingatiNya dan bersyukur di atas segala yang dikurniakanNya.

No comments:

Post a Comment