Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Saturday, March 19, 2011

Perkahwinan Bukan Waktu Cuti Sekolah

Mendirikan masjid adalah satu sunnah. Lebih seronok lagi kalau majlis perkahwinan itu diadakan oleh keluarga sendiri. Maknanya bertambah besar sesebuah keluarga. Rasa tumpang gembira, pasti membuatkan nostalgia perkahwinanku berlegar-legar dalam kotak fikiran. Terlalu indah untuk dikenang.

5 Mac yang lalu, kami menghadiri majlis pernikahan di Masjid Puchong Perdana. Terpaterilah satu ikatan perkahwinan antara Nurhidayah dan Azidy. Nurhidayah merupakan sepupu suamiku dan merupakan anak tunggal perempuan Pak & Mak Ngah. Selain gembira menghadiri majlis pernikahan tersebut, aku juga merasa sangat teruja dengan keindahan Masjid Puchong Perdana yang mendapat jolokan masjid terapung. Mengadap tasik...cantik dan udara sejuk masuk ke ruang solat. Nyaman dan tenteramnya....menjadikan tumpuan solat lebih khusyuk. Selepas selesai majlis pernikahan, kulihat pengantin lelaki (Azidy) bersolat; "Solat sunat. Bahagialah Dayah!", detik hatiku. 

Esoknya (6 Mac 2011) adalah majlis perkahwinan pula. Aku diberi tugasan untuk membantu Mak Ngah sebagai penyambut tetamu dan pemberi door gift kepada para jemputan. Suamiku pula diberi tugasan menyambut tetamu. Cuaca sungguh baik pada hari tersebut dan sangat ramai jemputan yang hadir. Nasi & lauknya HABIS! Para jemputan kata "nasinya sedap!". Masing-masing minta resepi pada Pak Ngah. Pukul 4 ptg aku dan suami 'sign off' duti dan pergi Masjid Puchong Perdana. Kami doakan perkahwinan ini berkekalan hingga ke syurga.

13 Mac 2011 pula giliran tempat pengantin lelaki di Nibong Tebal, Pulau Pinang. Tunggu...pengalaman apa yang kudapat dari majlis tersebut.


No comments:

Post a Comment