Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Sunday, March 27, 2011

Terus Memohon PetunjukNya

Dinie dan Dhia dah pulang ke asrama masing-masing. Dhia pulang pada 20/3 dan Dinie pulang pada 25/3. Aku terus rasa termangu-mangu untuk meneruskan kerja-kerja seharian terutama PhDku. Ternyata amat berbeza, belajar semasa Master dan PhD.

Semasa aku mengambil Master di UPM pada tahun 1999, sering kali aku berserabut (maklumlah aku dikatakan seorang yang perfectionist + pragmatic) dengan tugas-tugas sebagai ibu kepada Dinie dan Dhia yang ketika itu masing-masing berumur  3 dan 2 tahun. Namun, bila menghadiri kuliah di waktu malam, stres yang dialami waktu siang lenyap dek khusyuk mendengar syarahan para pensyarah dan berbual-bual dengan rakan sekuliah.

Gaya pembelajaran dan stres PhD nyata berbeza. Kini pengajian PhDku telah menghampiri 2 tahun, bermakna hanya ada setahun lagi iaitu 365 hari lagi untuk aku terus berjuang. Kekadang kurasa semuanya tentang PhD masih kabur. Dalam kekaburan itu aku terus melangkah walaupun dengan langkah yang longlai. Semangat juang kekadang tidak konsisten dek pelbagai sebab dan punca yang menunjukkan aku hanya seorang manusia yang lemah. Yang aku amat yakin, dalam kekaburan dan kekalutan aku ini, Allah sentiasa berada di sampingku. Kekadang aku malu pada Yang Maha Kuasa kerana terlalu banyak meminta dariNya sedangkan amalku tidak seberapa.

Lihat sahaja Rukun Islam yang digariskan, aku masih belum berkesempatan menunaikan rukun Islam yang ke-5 itu walaupun aku telah berkemampuan. Ternyata amalku tidak seberapa tetapi nikmat yang Allah berikan padaku setiap saat terlalu banyak. Namun, aku masih terus meminta…kerana "Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.(ayat 5, surah Al-Fatihah)"

Rukun
Pelaksanaan
Pencapaian
1.      Mengucap 2 kalimah syahadah
ü
Yakin. Bila diuji?
2.      Mendirikan solat 5 waktu
ü
Khusyuk? Lupa?
3.      Mengerjakan Puasa Ramadan
ü
Lapar & Dahaga?
4.      Mengeluarkan zakat
ü
Ikhlas? Riak?
5.      Menunaikan Haji sekiranya mampu
û
Belum Tunaikan

Setiap saat aku merintih padaNya: “Ya Allah, berilah dan tunjukkanlah padaku petunjuk dan kuatkan semangatku untuk menjejaki petunjukMu yang terbentang luas di depan mataku. Usah kau pesongkan hatiku setelah Kau beri petunjuk. Sesungguhnya, Engkau Maha Pengurnia, Engkau Maha Luas Kasih Sayangnya dan Engkau Maha Kekal Kasih Sayangnya.”

No comments:

Post a Comment