Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, February 15, 2011

Ajar vs Didik

Ajar vs Didik
Semua orang boleh mengajar. Contohnya: ibu mengajar anaknya memasak nasi (walaupun dah ada periuk elektrik) dan abang mengajar adik bermain game komputer. Maknanya ibu memindahkan ilmu memasak nasi kepada anaknya supaya berpengetahuan dan berkemahiran; abang memindahkan kemahiran bermain game komputer kepada adiknya. 

Namun tak semua orang boleh jadi pendidik. Contohnya: orang yang pandai memasak tidak semestinya tahu mendidik orang lain tentang adab-adab (asas nilai) memasak. Mungkin kita pernah makan di luar. Makanannya sedap dan lazat bukan kepalang tetapi nilai kebersihannya sangat rendah. Maknanya, ada ilmu memasak tetapi ilmu NILAI memasak hampir menuju sifar. Abang mengajar adik bermain game komputer tetapi tidak mendidik adik tentang nilai-nilai yang ada dalam permainan tersebut.

Inilah yang terjadi bila kita memisahkan ilmu dunia dengan ilmu 'rabbani'. Apa itu 'Rabbani'? Apa itu nilai? 


Muhasabah diri: Mana satukah diriku? Pengajar atau Pendidik?
Source: Prof Dr Sidek Baba, Pendidikan Rabbani: Mengenal Allah Melalui Ilmu Dunia, 2006.

No comments:

Post a Comment