Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Saturday, February 26, 2011

Cinta Beralih Arah

Sesekali mengimbas kembali kenangan perkahwinanku yang diadakan di dalam kampus pada 29 April 1995, membuatkan aku tersenyum sendirian. Pengetua ITM Johor pada tahun tersebut ialah Dr Shahrudin Bin Mohd Salleh <kini beliau orang kuat TPM>. AJK Buat Pelamin pun ada; yang terdiri dari En Abu Hassan, Pn Zaini, Pn Azizah Zainal Abidin dan Cik Norrita <kini dah Puan>. Majlis perkahwinanku ini juga disiarkan dalam Majalah Al-Islam, ceritanya telah ditulis oleh seorang rakan sekerja, Encik Ayub <beliau telah berpencen>. 

Mengekalkan keindahan sebuah perkahwinan seperti di awal perkahwinan bukanlah sesuatu yang mudah. Teringat temubual Razis Ismail - penyanyi pada zaman remajaku- dalam siri Sehati Sejiwa di TV1. Katanya dengan nada suara yang sediakala romantik, "Bohonglah...kalau sebuah rumahtangga tiada masalah. Kita pasangan suami isteri kenalah tolak ansur dan saling faham-memahami." Nazrey ex-Raihan pula menambah untuk sabar dalam rumahtangga, kena belajar sabar dengan sabar. Mudah nak berkata sabar tetapi memastikan SABAR itu berjaya amat perlu bersabar.

Setiap kali ke kedai buku MPH atau Popular, pasti buku-buku yang berkisarkan pengukuhan hubungan suami isteri dan anak-anak menjadi pilihanku. Kali ini kuingin berkongsi sedikit petikan dari buku Datin Seri Latipah Abdullah(2008) yang bertajuk Cinta Luar Biasa di Alam Rumah Tangga.

Antara TIP untuk hidup gemilang suami isteri ialah:
  1. Pada hari pertama pertemuan lagi telah termeteri dalam hati dua insan untuk sehidup semati kerana Allah swt. [Muhasabah Diri: Adakah kami ada memasang niat begitu?]
  2. Mestilah cuba sedaya upaya mencari kesesuaian diri. Carilah kesukaan pasangan dan sama-sama cuba menyukai. Kenali kebencian pasangan dan sama-sama cuba menjauhi.  [Muhasabah Diri: Adakah kami  SELALU mencari kesesuaian diri masing-masing?]
  3. Hendaklah saling hormati menghormati; perselisihan dan pergaduhan kecil-kecilan adalah asam garam kehidupan. [Muhasabah Diri: Adakah kami SELALU saling hormat menghormati?]
  4. Pikullah tanggungjawab masing-masing dengan penuh keIKHLASan. [Muhasabah Diri: Adakah kami selalu IKHLAS dalam memikul tanggungjawab kami?]
Jawapan untuk persoalan 2 hingga 4 di atas adalah YA. Namun, peratusannya sering berubah-ubah mengikut tahap keimanan dan kesabaran. Istiqamahlah wahai dua hati dua jiwa.
Ya Allah, kurniakanlah kebahagiaan dalam rumahtangga kami dan teguhkanlah hati-hati kami setelah Engkau memberi kami petunjuk. Sesungguhnya Engkaulah Maha Pengurnia rahmat dan nikmat.

Nota: Bekas isteri Datuk K , Abby Abadi, Rossa dan Anang lagi BESAR dugaannya berbanding denganku. Aku mesti terus bersyukur.

No comments:

Post a Comment