Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Sunday, February 13, 2011

Engkau Lebih Tabah...

Jika anda berpeluang menonton Nasi Lemak Kopi 'O' (NLKO) di TV9 slot Hentikan Tangisan - kes mangsa sula tahun 1999 - pagi tadi (13 Feb 2011), pasti hati menahan sebak dan tanpa disedari air mata mengalir laju. Itulah yang kualami.

Hati ini memuji-muji ketabahan Pn Jamilah yang merupakan ibu pada mangsa sula. Kulihat...dengan wajah yang tenang sambil menundukkan matanya, beliau menjawab setiap soalan yang diajukan oleh AG. Setiap jawapannya menunjukkan sifat keibuan yang tinggi, kasih sayang yang tidak bertepi dan ketabahan yang kental. Liku-liku hidup yang dilalui oleh Pn Jamilah dan keluarga sejak kejadian tersebut tersangat getir. Lebih berat lagi setelah suaminya meninggal dunia. Dialah ibu, dialah juga bapa kepada anak-anaknya.

Tanggungjawab Berat
Menjaga anak yang sakit dan 5orang anak-anak lain yang sedang membesar, berulang alik ke hospital untuk perubatan anak yang sakit, kerja mengikut syif untuk menyara kehidupan, menyediakan makan minum dan pakaian anak-anak, memastikan anak-anak yang lain mendapat pendidikan, mendengar rintihan anak yang sakit dan juga anak-anak yang lain, memastikan anak yang sakit ada yang menjaga sewaktu beliau bekerja.
Ku boleh bayangkan betapa sibuk dan sukar kehidupannya setiap hari - sebagai ibu dan bapa pada masa yang sama.

Cahaya Iman
Bila ditanya kepada siapa Pn Jamilah mengadu untuk meringankan beban perasaan dan fizikal yang dialami, jawapannya ringkas tetapi penuh dengan cahaya keimanan: " menangis setiap lepas sembahyang." Beliau menambah lagi: "saya selalu berbincang dengan anak-anak." Cuma ibu penyayang ini amat risau...apa akan berlaku kepada Mohd Shah jika beliau telah tiada nanti. Setelah diberi kata-kata motivasi oleh Dr Rubiah...baru kelihatan sinar keyakinan pada wajahnya.

Begitu kejam sekali Mohd Shah disula menggunakan kayu yang berduri. Terasa sakit dan siksanya...mengapakah budak kecil ini diperlakukan begitu. Penjenayah tersebut dihukum 2 sebatan dan 20 tahun penjara. Itu baru hukuman dunia...hukuman akhirat penjenayah ini belum terima lagi.

Namun dengan keperitan dan kesakitan yang dihadapi, anak ini masih boleh meMAAFkan penjenayah ini. Kagumnya aku. Kentalnya iman anak ini. Moga Mohd Shah tergolong dalam orang-orang yang berjaya di dunia dan di akhirat.

Jawapan mereka dua beranak sangat-sangat menyentuh hatiku.

Iktibar Kita
Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Sekiranya ada yang bermurah hati dan ingin menghulurkan derma kepada beliau, disertakan akaun Maybank yang diambil dari rancangan TV tersebut: 151164247059.

Ketabahan Pn Jamilah dan anak-anaknya dalam menghadapi musibah itu mesti dicontohi oleh semua masyarakat Malaysia. Musibah menguji keimanan, menaikkan darjat serta menghapuskan dosa-dosa kita sebagai hambaNya.

Aku mesti lebih bersyukur...aku mesti lebih bersyukur...aku mesti lebih bersyukur.

No comments:

Post a Comment