Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Thursday, February 24, 2011

Role Model:Nabi Muhamad Sebagai Hakim

Ku pasti singgah di ruang buku-buku terkini setiap kali belajar di PTAR1, UiTM. Semalam (23/2) aku tertarik dengan 2 buah buku terjemahan iaitu Ensiklopedia Muhammad s.a.w: Muhammad sebagai Hakim dan Muhammad sebagai Negarawan. Kedua-dua buku ini dikarang oleh Afzalur Rahman dan diterbitkan oleh Pelangi Mizan. Aku hanya sempat membaca (masih belum menghayati sepenuhnya lagi) Muhammad sebagai Hakim

Antara Tugas-tugas Nabi Muhammad ialah :-
  • Pendidik dan pembimbing umat  (Antara Dalilnya: Surah Al-Baqarah[2]:151)
  • Penjelas ajaran dan perintah Al-Quran oleh Allah swt  (Antara Dalilnya: Surah Al-Nahl[16]:44)
  • Pemimpin dan pemberi teladan  (Antara Dalilnya: Surah Al-Ahzab[33]:21)
  • Legislator (Antara Dalilnya: Surah Al-A'raf[7]:157) 
  • Hakim (Antara Dalilnya: Surah Al-Nisa[4]:65, 105)  
Antara yang Menarik
  • Di mukasurat 8:
Hakim wajib mempersamakan antara 2 pihak yang bersengketa dalam 5 hal : (1) Dalam menghadap kepada keduanya, (2) Dalam duduk di hadapan keduanya, (3) Dalam menerima keduanya, (4) dalam mendengarkan keterangan dari keduanya, dan (5) Dalam menghukumi keduanya.
  •  Di mukasurat 13:
3 modus Allah menurunkan wahyu kepada Nabi: (1) wahyu atau ilham langsung, (2) dari balik hijab (batas), dan (3) perantaraan malaikat.
  • Di mukasurat 27:
Dalam hal pakaian yang dikenakan dalam kehidupan umum, syariat mengajar batas-batas yang wajib ditutup dari pandangan nonmahram dengan pakaian yang TIDAK tembus pandang dan TIDAK ketat sehingga menonjolkan lekuk-lekuk tubuh (daya tarik seks). TETAPI syariat tidak mengatur fesyen pakaiannya, warnanya, bahannya, kedudukan poketnya dan sebagainya.
  • Di mukasurat 36
Prinsip-prinsip dasar hukum Islam mencakup aspek-aspek kehidupan manusia di dalam masyarakat berupa: (1) perlindungan agama/keyakinan (Hifzh Al-Din), (2) perlindungan hidup (Hifzh Al-Nafs), (3) perlindungan harta benda (Hifzh Al-Mal), (4) perlindungan keturunan (Hifzh Al-Nasl), dan (5) perlindungan hak intelektual, berekspresi dan menyatakan pendapat (Hifzh Al-Aql)
  • Di mukasurat 46
Mahar simbol tanggung jawab suami, simbol iktikad baik seorang suami untuk melindungi isterinya dan memberi isterinya nafkah lahir dan batin; BUKAN harga seorang wanita.
  • Di mukasurat 54
Menyatakan talak 100 kali kepada isteri adalah satu penghinaan kepada ayat-ayat Allah.
  • Di mukasurat 90
Seorang hakim tidak boleh memberikan keputusan antara dua orang tatkala dia sedang marah. (HR Bukhari)
  • Di mukasurat 94
Ada 3 jenis hakim: (1) Hakim yang masuk syurga ialah yang mengetahui kebenaran dan memberi keputusan berdasarkan kebenaran itu, (2) Hakim masuk neraka ialah hakim yang mengetahui kebenaran tetapi bertindak kejam (tyranny) dalam keputusannya dan (3) Hakim kedua yang masuk neraka ialah hakim yang memutuskan perkara untuk orang-orang, pada hal dia TIDAK memiliki pengetahuan tentang kebenaran. (HR Abu Dawud dan Ibn Majah)
  • Di mukasurat 96
Hakim yang hebat adalah seseorang yang dapat memberikan putusan hukum dengan ADIL dan berdasarkan pada hukum Illahiah.
  • Di mukasurat 97
Allah bersama hakim-hakim selama hakim itu tidak zalim tetapi bila dia bertindak zalim, Allah akan meninggalkannya dan syaitan mengikatkan diri kepadanya. (HR Tirmidzi dan Ibn Majah)  
  • Di mukasurat 99
4 tujuan penghukuman dalam hukum jenayah Islam: (1) pencegahan, (2) penginsafan, (3) pembalasan, dan (4) pengembalian/pemulihan

Sebagai Pengikut Nabi saw dan Hamba kepada Allah swt

Cinta Allah hanya boleh diraih dengan mentaati dan mengikuti ajaran Nabi Muhammad saw. Oleh itu, kita WAJIB taat kepada Nabi Muhamad sehingga akhir hayat kita walaupun pada masa hayat kita, Nabi Muhammad telah wafat. Cintailah Nabi Muhammad seperti baginda mencintai kita semua.

No comments:

Post a Comment