Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Wednesday, July 6, 2011

Penglihatan Hati Dibuka (PhD): Celik Iman...

Nikmat Mata Yg Mesti Disyukuri
Rehat sebentar sambil menonton "At First Sight" di HBO. Ceritanya tentang seorang lelaki buta bernama Virgil yang diberi harapan dan dorongan oleh teman wanitanya, Amy, untuk menjalani pembedahan agar Virgil boleh melihat dunia. Pengorbanan penuh kasih sayang yang ditunjukkan oleh kakak dan teman wanita Virgil, membuatkan aku mengalir air mata. Kesengsaraan serta trauma Virgil dalam mengharungi dunia buta ke dunia celik, dan dari dunia celik ke dunia buta semula, membuatkan aku insaf dengan kehidupanku kini.

Celik Iman
Proses dari dunia buta (gelap) ke dunia celik (cerah) seperti cerita di atas adalah antara fasa kehidupan yang dilalui oleh semua insan. Dulu...masa kecil..kita pernah berada dalam dunia buta huruf (gelap), tetapi kini, kita bukan hanya celik huruf malahan kita celik IT. Kita tahu membaca, kita tahu menulis, kita tahu menggunakan aplikasi IT, kita tahu menilai dan kita tahu menghargai. Magiknya...kita masih terus mencari dunia cerah. Dari satu dunia ke satu dunia lain...hinggalah kita ditemukan dunia cerah hakiki iaitu Celik Iman. Celik Iman mampu melihat sesuatu bukan hanya dengan mata tetapi dengan hati yang penuh rasa ketaqwaan dan kehambaan kepada Allah swt. 

Bayangkanlah...kalau dunia celik yang kita miliki saat ini ditarik balik oleh Yang Maha Pemberi. Terlalu mudah untuk Allah swt ambil semula semua nikmat itu. Tetapi, apa akan jadi pada kita? Kembali ke dunia kanak-kanak, tak tahu membaca, tak tahu menulis dan sebagainya. Ngeri sungguh! Teringatku akan bait-bait doa yang sering kita baca selepas solat agar celik iman dalam diri tidak dipesongkan. Doa ini sudah terlalu hafaz di bibir kita...hinggakan kita alpa untuk memahaminya. Hayati sungguh-sungguh doa ini, pasti ianya akan menusuk ke dalam Qalbu. 
ربنا لا تزع قلو بنا بعد اذ هديتنا و هب لنا من لد نك رحمة انك انت الو هاب
Maknanya: Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmatMu, sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberiannya.

No comments:

Post a Comment