Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Friday, March 23, 2012

Perlu Hargai Dia(PhD): Selagi Masih Ada...

Ust Abdul Halim
Dalam aku tercari-cari ruangan dan email untuk menghantar soalan soalselidik kepada pengguna blog, ku terjumpa satu blog post yang sangat menyayat hatiku - kisah keinsafan seorang yang bernama lelaki. Ceritanya membuatkan air mataku mengalir deras. Ketabahan seorang isteri solehah di sebalik kemungkaran seorang suami. Bolehkah aku jadi isteri solehah seperti dia, walaupun aku tidak dilayan begitu? Bacalah cerita di blog Ustaz Abdul Halim Abdullah iaitu "Hargailah ia sementara masih ada".

Selesai membaca artikel ini, terbayanglah semua ahli keluargaku iaitu suami, anak sulungku dan anak keduaku yang tinggal di asrama, mak abah di Kota Tinggi, mak abah mertua di Penang, adik beradikku, anak-anak saudaraku, pak cik mak cikku, sepupu-sepupuku dan sanak saudara yang dah lama tak ku ziarah. Selain ahli keluarga, aku juga terbayang wajah guru-guru, ustaz ustazah, supervisors, jiran-jiranku, rakan-rakan sekerjaku, rakan-rakan sepengajianku, rakan-rakan blogku dan semua insan yang menjadikan hidupku sentiasa penuh dengan warna warni. Namun, kekadang ku terasa sesal dek perbuatan dan kata-kataku yang mungkin tidak mencerminkan perasaan kasih dan sayangku, membuatkan aku dan mereka semakin ada jurang.  

Ampunkan diri ini...
Aku teringat salah satu peringatan Ustaz Kazim dalam CD ceramahnya; "Setiap kali ada kematian, cuba  kita ingat semula, ada tak kita buat silap dengan si mati? Kalau tak ada buat salah, lega rasanya. Tapi kalau ada, dah tak boleh nak minta maaf lagi dan bersedekahlah atas nama si mati dengan harapan si mati  mahu memaafkan di akhirat kelak." Ada ramai yang kukenal telah pergi buat selamanya....

Maafkan diri ini, wahai semua insan yang pernah hadir dalam hidupku, aku hanyalah hamba Allah yang sentiasa ada silapnya.  

No comments:

Post a Comment