Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, March 13, 2012

Pemilik Hati Dinilai(PhD): Allah Niatnya

Ust Ahmad Dusuki
Hampir setiap pagi program Tanyalah Ustaz, TV9 menjadi makanan rohaniku. Sambil mempersiapkan anak ke sekolah dan keluarga, telinga mendengar kata-kata Ustaz yang memberi nasihat. Setiap kali, pasti ada satu dua nasihat yang mengetuk hati dan kotak fikiran. Minggu lepas tajuk "Nilai Hati Di sisi Allah", disampaikan oleh Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani sangat-sangatlah berkesan, Hati yang baik akan terserlah kebaikannya di luar dan di dalam diri.  

Hatiku Hanya UntukMu
Mungkin itulah sebabnya manusia melihat manusia yang lain dengan pelbagai penilaian dan gerak hati. Lokasi fizikal hati tidak kelihatan dek mata kasar ini, mampu memberi pelbagai aura penilaian kepada orang lain dan menerima pelbagai gelombang penilaian daripada orang lain. Aura ikhlas akan terpancar keikhlasannya, aura dengki akan terpancar hasadnya. Kehebatan hati ini telah diceritakan zaman berzaman, cuma mungkin olahannya mengikut suasana semasa, contohnya The SecretQuantum Ikhlas dan www.iLuvislam.com.

Beruntung menjadi orang Islam kerana Islam telah lama mengajar penganutnya agar mementingkan soal hati; di mana setiap amalan hendaklah dimulakan dengan niat di hati.  Niat ini mesti ditujukan hanya kerana Allah swt. Niat sesuatu perbuatan(amal), lama kelamaan akan terserlah jua baik atau buruknya. Balasan buruk atau baiknya sekeping hati, boleh disaksikan dengan kadar segera iaitu sejak di dunia lagi ("bayar cash") dan juga semasa kita di hari akhirat kelak.  Semasa di dunia ini, lidah kita punya banyak alasan untuk memberitahu seluruh alam mengapa dan kenapa kita berniat demikian. Tetapi di akhirat kelak, tiada lagi alasan!

Tiba-tiba, aku teringat terjemahan ayat 9-10, surah Al-'Adiyat (surah ke-100): [Ayat 9:] Tidakkah dia(manusia) mengetahui, apabila dibangkitkan apa yang ada di dalam kubur;[Ayat 10:] dan didedahkan segala yang terpendam di dalam dada.
Sungguh hebat! Seketul daging yang bernama hati menjadi cerminan peribadi seseorang semasa di dunia dan menjadi nilaian amal seseorang semasa di akhirat kelak. Oleh itu, marilah kita sama-sama contohilah hati Nabi Muhamad saw; seorang insan yang memiliki sekeping hati yang sangat tinggi aura positif dan ikhlasnya sehingga dapat dirasai oleh setiap makhluk di dunia ini

No comments:

Post a Comment