Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Saturday, November 26, 2011

Pohon Hijrah Diberkati (PhD): Berdoalah...

Esok adalah 1 Muharam 1433. Bermulanya tahun baru hijrah. Islam begitu indah. Telah disediakan doa khusus untuk menghadapi tahun baru. Ada 2 doa yang perlu kita baca iaitu (1) doa akhir tahun untuk tahun 1432 dan (2) doa awal tahun untuk tahun 1433. Doa akhir tahun akan dibaca selepas solat asar dan doa awal tahun akan selepas solat maghrib pada hari terakhir bulan Zulhijjah 1432. Kita juga dianjurkan untuk berpuasa sunat pada 10 Muharam (hari Asyura) nanti.

Seingatku, aku lebih kerap terlepas atau terlalai untuk memanjatkan doa-doa ini pada tahun-tahun yang lalu. Kalau kuingat sekalipun, kubaca doa tersebut tanpa penghayatan kerana tidak ambil berat tentang pengertiannya. Hari ini, bila kubaca pengertian doa-doa ini...hati terasa sebak. Sebenarnya dalam doa ini, kita merintih memohon rahmat daripada Allah swt...walaupun dosa kita bertimbun dan taubat jarang dibuat. Hati terdetik: "Mengapakah dulu-dulu, aku tak berapa kisah?...Ya Allah, ampunilah hambaMu ini." Astaghafirullah (100x). 

Doa Akhir Tahun
(Baca selepas solat asar)
Doa Awal Tahun
(Baca selepas solat maghrib)
Ya Allah,
Apa yang aku kerjakan pada malam ini 
daripada perkara yang Engkau tegah,
Aku tidak bertaubat daripadanya dan
Engkau tidak meredhainya, dan
Engkau tidak melupainya dan
Engkau tidak memarahi aku kerananya
 sedangkan Engkau berkuasa menyiksaku
 dan Engkau memerintahkan aku untuk
 bertaubat setelah aku berani melakukan maksiat terhadapmu, maka aku memohon keampunan kepadaMu.

Ampunilah aku dari segala yang aku lakukan padanya perkara yang Engkau redha dan Engkau menjanjikan untuk member pahala.

Oleh itu, aku pohon daripadaMu, Ya Allah
Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah
Yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan,
Engkau terimalah diriku
Janganlah Engkau putuskan harapanku
terhadapMu
Wahai Tuhan Yang Maha Mulia


Ya Allah, Engkau zat yang kekal abadi,
Sedia adanya dengan anugerah dan
kemakmuranMu zat yang Maha Agung
Kami menggantungkan 
nasib (dan harapan).
Kini, tahun baru telah menjelang.
Oleh itu, kami mohon perlindunganMu
bagi sepanjang tahun ini daripada
segala godaan syaitan dan jin.
Berikanlah kami kemampuan
Untuk menghindari segala nafsu
yang meruntun kepada kejahatan.
Bimbinglah kami dengan segala
yang dapat mendekatkan diri
kepadaMu
Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan
Maha Mulia.”

Rujukan:
Indahnya Amalan Berdoa, Dato’ Ismail Kamus, mukasurat 181-182
Rujukan:
Indahnya Amalan Berdoa, Dato’ Ismail Kamus, mukasurat 172-173

No comments:

Post a Comment