Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Friday, August 12, 2011

Perusuhan Hangat D'England (PhD): Banyak Buruknya!

Rusuhan di UK menjadi berita hangat di sana-sini. Malaysia dikejutkan dengan kisah adik Asyraf Haziq Rosli, pelajar perakaunan, yang dirompak ketika beliau dalam keadaan berdarah selepas diserang dan dipukul oleh perusuh. Adik Asyraf juga tidak tahu yang orang lain merakamkan kejadian tersebut. Syukurlah...adik Asyraf selamat. 
Tapi...adakah takdir adik Asyraf, seorang rakyat Malaysia yang berbangsa Melayu, beragama Islam dan baru selesai aktiviti berbuka puasa bersama rakan, sekadar kebetulan dan tidak memberi pengajaran apa-apa kepada kita di Malaysia? Mungkin ada antara kita yang mengatakan...ala ini perkara kecil sahaja? Ingat, sesungguhnya Allah swt tidak menjadikan sesuatu sia-sia seperti maksud sebahagian ayat 191 dalam Surah Al-'Imran iaitu:
....ربنا ما خلقت هذا با طلا , سبحانك فقنا عذاب النار 
Yang bermaksud: "...Wahai Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia; Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.

Selesaikah isu yang diperjuangkan dengan cara merusuh yang tidak mengikut undang-undang? Banyak perkara boleh diselesaikan dengan cara baik dan tanpa pertempuran. Jadi...mengapa kita perlu memilih cara yang membawa kerosakan lebih besar? Entahlah...aku juga tidak mengerti. 

Yang pasti, walaupun aku insan biasa yang masih punya hijab jahil, hijab dosa, hijab syaitan, hijab sifat mazmumah dan hijab kelalaian, mahu sentiasa cuba sedaya upaya menyelesaikan kemelut kehidupan melalui cara damai, musyawarah dan perpaduan. Niat dan fikiran yang positif dan suci akan melahirkan tindakan yang positif dan suci. Moga kita semua tergolong di kalangan orang yang sentiasa mengambil pengajaran dari apa yang berlaku dan memelihara agama Allah dalam apa jua keadaan. InsyaAllah. Syukurilah apa yang kita miliki dan perbaikilah yang apa kurang semata-mata hanya kerana Allah swt.

1 comment:

  1. Tahniah untuk adik Asyraf dan keluarga kerana mendermakan wang yang diterima kepada yang lebih memerlukan. Niat,fikiran dan tindakan yg positif seperti Asyraf sekeluarga wajar dicontohi.

    ReplyDelete