Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Thursday, August 11, 2011

Palestine Hendaklah Dibela (PhD): Dana & Jihad Berterusan

Lagu Maher Zain bertajuk "Palestine Will Be Free" berkumandang melalui CD player Hifi. Lantas, teringat aku akan cerita dari wakil Aqsa Syarif Berhad mengenai Palestine di Surau At-Taufiqqiyah hujung minggu lalu. Aqsa Syarif Berhad adalah antara NGO yang menyalurkan bantuan pada masa kini dan pada masa lalu kepada rakyat Palestine. Mendengar pengalaman Aqsa Syarif berjaya mengharungi pelbagai cabaran untuk sampai ke Palestine membuatkan aku bangga dengan rakyat Malaysia yang punya jiwa jihad nan tinggi. Semangat jihad ini mesti diserlahkan lagi agar Israel dan konco-konconya gentar.

Kreativiti rakyat Malaysia membantu rakyat Palestine dalam mempertahankan bumi Anbia perlulah dipuji. Menurut wakil Aqsa Syarif, rakyat Palestine ramai yang berpelajaran tinggi dan mereka boleh memegang jawatan tinggi di negara luar. Tapi rakyat Palestine memilih untuk tinggal di buminya sendiri walaupun terpaksa kais pagi makan pagi di samping berdepan dengan serangan Israel yang ikut sukahati.  Rakyat Palestine hanya dibenarkan turun ke laut tetapi jauhnya sekitar kurang 10 km dari pantai. Kurang 10 km boleh dapat ikan apa? Jika pergi jauh dari itu, mereka akan ditangkap. Zalimnya Israel! Kesukaran ini yang membuatkan Malaysia memberi bantuan dalam bentuk perusahaan ternakan ikan air tawar.  Keadaan kita berbeza...rakyat kita dibenarkan mencari rezeki berpuluh batu di tengah lautan walaupun kekadang hasil tangkapan tak sempat sampai ke rakyat Malaysia sendiri.

Bila kufikirkan secara mendalam...jika rakyat Palestine tidak lagi mempertahankan bumi Anbia ini, adakah aku rakyat Malaysia sanggup tinggal di Palestine dan mempertahankan bumi Palestine? Aku perlukan rakyat Palestine untuk mempertahankan bumi Palestine...bumi anbia yang sangat kita kasihi. Tunjukkanlah tanda kasih kita dengan jihad wang dan tenaga yang kita mampu. Ayuh...hulurkan sumbangan kita untuk Tabung Palestine melalui akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299. Setelah membuat sumbangan, sila hubungi pihak Aqsa Syarif di talian 03-87334636 atau email admin@aqsasyarif.org.my sebagai proses pengrekodan. Dek keterujaan menyumbang, aku tidak perasan bahawa Aqsa Syarif mempunyai 2 akaun yang berbeza. Jadi...aku telah TERSILAP akaun! Syukurlah...pegawai yang bertugas di Aqsa Syarif dengan penuh sopan memberitahuku yang beliau akan memaklumkan pada pihak kewangannya.

Ku panjatkan doa agar bumi Palestine akan bebas dari cengkaman Israel suatu hari nanti...Janji Allah swt itu adalah BENAR.

No comments:

Post a Comment