Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Monday, August 15, 2011

Pabila Halangan Dilalui (PhD): Taqwa Pilihan Kita

Pagi ini aku sempat mendengar beberapa nasihat dari  Ustazah Asni Abu Mansor Al-Hafizah. Nasihat ini terbit dari beberapa soalan yang diajukan oleh Wardina kepada ustazah dalam Segmen Fikrah Ramadan di TV3. Aku suka mendengar segmen ini kerana pengaju soalan (hos program) selalunya memberi permasalahan biasa yang dihadapi oleh orang biasa-biasa dan ditanya dengan bahasa yang biasa-biasa. 

Antara masalah biasa yang dihadapi oleh wanita ialah berasa sangat sedih kerana tidak dapat mengutip pahala yang berganda dalam bulan Ramadan ini dek kehadiran haid yang dikurniakan Allah swt. "Redhalah dengan apa yang Allah swt kurniakan itu DAN isikanlah waktu yang terluang dengan aktiviti lain kerana amalan sunat mendapat pahala amalan wajib dan amalan wajib mendapat pahala 70 kali ganda", begitulah nasihat ustazah. 

Banyakkan Doa
Aktiviti solat iaitu 5 waktu solat wajib dan solat sunat tarawih dah terhenti. Aktiviti membaca Al-Quran selalunya dibuat selepas solat 5 waktu juga terhenti. Cadangan pertama untuk mengisi masa terluang ialah memasak untuk ahli keluarga berbuka puasa dan bersahur. Cadangan kedua ialah bangunkanlah atau pujuklah ahli keluarga untuk solat tarawih atau solat malam

Sebagai insan biasa-biasa, aktiviti solat dan membaca Al-Quran yang terhenti ini, ku isi dengan mendengar bacaan Al-Quran, alunan zikir-zikir atau ceramah melalui CD player atau Internet. Buku-buku rujukan yang kubeli masih banyak belum sempat kubaca. Baca buku sekejap sambil berbaring. Tak sampai 5 minit, buku baca mukaku pula!  Kekadang kuganti dengan aktiviti mengemas rumah yang 'hard core' seperti membersihkan kipas-kipas siling atau vakum setiap ceruk rumah. Berpeluh-peluh badan dibuatnya dan terasa amat sihat. 
Masalah biasa-biasa di kalangan wanita ialah suami tak dengar cakap atas perkara-perkara baik.  Jawapan yang diberi sangat menarik perhatianku iaitu isteri perlu lebihkan doa dari bercakap. Selalunya wanita lebih banyak cakap; pagi cakap, tengahari cakap, petang cakap dan malam nak tidur pun cakap. Ustazah kata: "ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut emosi basi. Ooo....rupa-rupanya selama ini kata-kataku jadi basi! Ustazah menambah lagi: "Bersyukurlah dengan suami yang ada. Contohilah ketabahan dan kesabaran Siti Asiah, isteri Firaun, melayani Firaun yang zalim dengan penuh hikmah." 

No comments:

Post a Comment