Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Sunday, April 22, 2012

Pelapor Hendaklah Dhabit(PhD): Takut Dusta

"Awak...kalau nak berjaya jawab periksa, kena ingat apa yang cikgu ajar"
"Awak...kalau nak berjaya dalam pertandingan menyanyi, kena ingat lirik lagu"
"Awak...kalau nak berjaya jadi peniaga, kena ingat tempahan pelanggan"
"Awak...kalau nak berjaya jadi isteri/suami, kena ingat layanan yang baik"
"Awak...kalau nak berjaya jadi pemimpin, kena ingat tanggungjawab"

www.hidayah.com.my
Pernahkah kita mendapat kata-kata nasihat seperti di atas atau seakan-akan dengannya? Ini bermakna kita memerlukan peringkat daya ingatan tertentu untuk melaksanakan sesuatu tugas/amal. Ada tugas yang patut dilaksanakan dan lupa, ia masih boleh dimaafkan. Berulang kali lupa untuk tugas yang sama, kita sudah mula merasakan seseorang itu ada penyakit pelupa, tidak serius dalam sesuatu kerja, ada masalah yang disembunyikan ATAU lebih teruk lagi seseorang itu dianggap pendusta apabila pelbagai alasan diberikan. Sifat DUSTA inilah yang paling ditakuti dan tidak disukai oleh sesiapa pun. Ibubapa tak suka anak dusta, suami/isteri tak suka pasangan berdusta dan yang paling penting Allah swt tak suka pada hambaNya yang berdusta.

Sumber: Kismis Minda
Islam telah lama mengajar umatnya untuk menguatkan daya ingatan agar tidak lupa iaitu dari pemakanan yang halal, penglihatan yang ditundukkan dari perkara haram, pendengaran yang dihalakan dengan perkara baik, percakapan yang selalu baik lagi benar, ulangkali baca Al-Quran, perbanyakkan solat sunat hinggalah kepada permohonan doa kepada Allah swt.

Dengan daya ingatan yang baik, seseorang itu mampu menjalankan rutin harian atau tugasan yang diamanahkan dengan baik dan sempurna. Contohnya, Islam telah menggariskan ciri-ciri hadis sahih antaranya ialah pelapor yang adil dan dhabit. Pelapor yang adil ialah Islam, baligh, berakal, sempurna daripada sifat fasik dan sempurna daripada perkara yang mencemarkan maruah

Ciri Hadis Sahih
Manakala, dhabit pula bermaksud setiap hadis disampaikan seseorang pelapor itu mestilah betul dan tepat seperti mana yang diterima. Dhabit ada 2 jenis iaitu (mukasurat 13 dalam buku "40 Hadis Palsu Popular"):-
  1. Dhabt al-sadr - menghafaz hadis yang diterima dan boleh menyebutnya semula dengan baik pada bila-bila masa; bermula ketika dia mendengar sehingga dia menyampaikan hadis tersebut kepada anak muridnya.
  2. Dhabt al-kitab - menulis dengan tepat hadis yang diterima, menjaga catatannya dengan baik dan tidak meminjamkannya catatan tersebut kepada orang lain kecuali orang yang boleh dipercayai; bermula ketika dia mendengar sehingga dia ingin menyampaikan hadis tersebut  kepada anak muridnya.  
"....nak berjaya dunia akhirat, kena ingat perintah Allah swt & Rasullullah saw

No comments:

Post a Comment