Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Friday, April 20, 2012

Perbetul Hafalan D'Ingatan(PhD): Surah Yassin

Surah Yassin (Surah ke-36, 83 ayat) bagaikan nadi dalam masyarakat Islam di Malaysia. Ku jangkakan surah ini lebih mudah dihafaz kerana acapkali boleh dibaca tanpa melihatnya pabila dibaca beramai-ramai di majlis Tahlil atau Yassin mingguan
Tidak mudah pabila sering tersasul dengan ayat-ayat yang hampir serupa. Pernahkah anda tersasul? Lantas, ku buat sedikit catatan tentang ayat-ayat ini seperti nombor ayat, mukasurat dan bayangkan kedudukannya dalam mukasurat tersebut (kaedah pictography). Dengan cara ini, ku dapat mengesan kesilapan dengan mudah dan cepat. 
Perkataan/Frasa
Ayat ke-
Pada Mukasurat
المبين
1. Maksudnya: Nyata/ jelas
2. Jumlah: 7
12
440
17
441
24
441
47
443
60
444
69
444
77
445
يستطيعون
1.  Maksudnya: mampu
2.  Jumlah: 2
50
443
75
445
صيحة وحدة
1. Maksudnyasatu teriakan yang keras
2. Jumlah: 3
29
442
49
443
53
443
وءاية لهم
1. Maksudnya: dan satu tanda bagi mereka
2. Jumlah: 3
33
442
37
442
41
443

Dek kebiasaan juga, terjemahan ayat-ayat ini kurang kuambil berat kerana perlu menghabiskan bacaan dalam jangka masa tertentu. Baru-baru ini, sewaktu membaca terjemahan ayat-ayatnya, hatiku sungguh tersentuh dengan ayat 60-62.
Ayat 60: "Bukankah aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam supaya kamu jangan menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata terhadap kamu."
Ayat 61: "Dan (Aku perintahkan): Hendaklah kamu menyembahKu. Inilah jalan yang lurus."
Ayat 62: "Sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan golongan ramai di kalangan kamu. Maka, apakah kamu tidak memikirkannya?"

Mengapa tersentuh? Sebab Allah swt telah menyatakan secara jelas tentang jalan yang lurus tetapi kita terlalu kerap memilih jalan yang salah iaitu jalan pilihan syaitan. Berbekal iman senipis atau lebih nipis daripada kulit bawang, dicampur dengan ego/lalai/jahil dalam ilmu dan ditambah pula syaitan datang dalam pelbagai bentuk/cara/arah, kita sering memilih syaitan. Maka benarlah ayat 62 ini - ramai telah menjadi juara di sisi syaitan dan sedikit menjadi juara di sisi Allah swt.
Marilah kita memilih jalan yang lurus, jalan yang diredhai Allah swt.

No comments:

Post a Comment