Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, August 14, 2012

Persiap Hari Damai(PhD): Aidil Fitri


Puasa [sumber: Islam101.com]
Telah 25/26 hari kita melalui puasa Ramadan. Pengabdian diri kepada Allah swt dalam 10 malam terakhir bagi meraih Lailatul Qadr masih diteruskan dan diperhebatkan. Pada masa yang sama, beberapa persiapan perlu dibuat untuk menyambut hari kebesaran umat Islam, Aidil Fitri, yang telah disyariatkan pada tahun pertama Hijrah.

Dalam membuat persiapan raya, pastinya ada antara kita yang merasakan diri seolah-olah bersalah dan berdosa kerana lalai terhadap Allah swt, lebih-lebih lagi kelalaian berlaku pada 10 malam terakhir Ramadan. Salahkah membuat persiapan raya? Setelah menonton program Ihya Ramadan oleh Syeikh Muhammad Nuruddin di TV Al-Hijrah semalam, kegusaran hati ini terlerai

Kuih raya [sumber: perekacerita.com]
Pastinya kita ingin mengemas/mencuci rumah, membeli baju raya, membeli/buat kuih raya, menghantar kad raya, menyusun atur perabot, menggantung langsir baru, menyediakan duit raya, mengemas bagasi, menyelenggara kunci rumah/sistem penggera dan menyelenggara kereta/motosikal. Apabila persiapan ini telah dibuat, diri berasa tenang, bahagia, damai dan selamat untuk menyambut Aidil Fitri

Apa tidaknya, rumah yang dihiasi cantik serta bersih dan kemas susun aturnya menjadikan ahli keluarga berasa tenang untuk bermesra. Rasa tenang untuk saling bermaaf-maafan. Rasa damai untuk menikmati juadah raya. Kenderaan yang telah diselenggara menjadikan diri dan ahli keluarga rasa selamat untuk berjalan-jalan  atau berjalan jauh. Kuih muih yang dibeli atau dibuat untuk diberikan kepada ibubapa sendiri/mertua atau untuk jamuan tetamu membuatkan keluarga dan tetamu terasa dihargai dan bahagia.   


Semua persiapan ini boleh dilaksanakan tanpa rasa bersalah atau berdosa asalkan kita:

1. Niat ikhlas kerana Allah swt (bukan untuk bermegah dengan orang lain)
2. Tidak menangguhkan/meninggalkan perkara wajib (contoh: dek keasyikan bershopping, tak solat zohor, dek keletihan dengan sengaja batalkan puasa dan tak tunaikan zakat fitrah)
3. Sentiasa mengalunkan zikir (tasbih/tahmid) secara 'live' atau dalam hati (contoh: semasa menghias rumah, menunggu giliran di kaunter bayaran)
4. Mendengar bacaan Al-Quran melalui DVD player atau telefon bimbit sambil mengemas rumah, semasa menunggu kereta diselenggara di kedai atau dalam perjalanan ke pusat membeli belah.
5. Ikut kemampuan diri sendiri bukan kemampuan orang lain
6. Tidak membazir walaupun berkemampuan- rancang dulu apa yang nak dibeli/dibuat
7. Tidak membazir masa- rancang masa perjalanan agar dapat berterawih dan qiamullail di waktu malam
8. Ikut syariat Allah swt (contoh: baju raya hendaklah yang menutup aurat, kuih-muih mesti dari bahan atau sumber wang yang halal, duit raya dari sumber wang halal, jaga batas pergaulan semasa bershopping)
9. Tidak mengganggu/menyusahkan orang lain atau awam (contoh: letak kenderaan ikut sesuka hati di kawasan membeli belah, membiarkan sampah bertaburan di tepi jalan asbab sampah dari mengemas rumah)
10. Baca/ulang kaji tentang tuntutan Aidil Fitri seperti solat sunat raya, zikir malam raya dsb

DAMAI hati kerana persiapan raya boleh dibuat tanpa menjejaskan ibadah puasa Ramadan pada 10 malam terakhir. Berpuasa dan beraya dengan tenang dan bahagia!

No comments:

Post a Comment