Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, August 7, 2012

Panji Hebat D'dunia(PhD): Lailatul Qadr

Sumber:  shafiqolbu.wordpress.com 
Kita telah terlalu hampir dengan 10 malam terakhir bulan Ramadan dan pada malam-malam ini mengikut Imam Syafie r.a. adalah Lailatul Qadr. "Mencari Lailatul Qadr" telah diceritakan secara jelas oleh Ustaz Dr Abdul Basit Abd Rahman dalam program Tanyalah Ustaz, TV9 pagi semalam dan pagi tadi.

Yang pastinya Lailatul Qadr itu ada. Apa persediaan kita? Teruskan berzikir. Teruskan membaca/tadabbur Al-Quran. Teruskan solat  wajib, tarawih, solat witir dan solat sunat yang lain. Teruskan bersedekah. Teruskan berbuat baik kepada ibubapa dan ahli keluarga. Teruskan melaksanakan tugas harian di rumah (memasak, mengemas, membasuh baju, menyapu lantai dll) sambil bertasbih. Teruskan bekerja/belajar dengan niat kerana Allah, mengikut etika yang diredhai Allah, mengikut etika yang ditetapkan oleh majikan sambil berzikir dalam hati dan bermuhasabah diri. Teruskan berbuat baik sesama insan dan makhluk lain. Ringkasnya, FOKUS SEMUA niat/fikiran/ibadah/perbuatan/aktiviti hanya kerana Allah swt dan berakhlak baik pada setiap saat, di mana jua kita berada untuk sepanjang 10 hari terakhir Ramadan ini (mudah-mudahan berterusan selepas Ramadan). 

Mari kita sama-sama berusaha. Mudah-mudahan dengan usaha amalan ini, kita meraih Lailatul Qadr yang dijanjikan "terlebih baik daripada amalan seribu bulan (surah Al-Qadr ayat 3)".  Pada MALAM tersebut, malaikat Jibrail dan semua malaikat turun beramai-ramai ke bumi serta memberi salam, berjabat tangan dan mengucapkan amin atas segala doa kepada setiap orang yang sedang melakukan ibadah kepada Allah swt samada sedang berdiri, duduk, bersolat dan berzikir hingga TERBIT FAJAR.

1000 bulan = 83 tahun 4 bulan (83.33 tahun)

Jika umur kita sampai 60 tahun, bermakna kita mendapat pahala amalan baik untuk selama 83.33 tahun dengan lebihan 23.33 tahun. Bukankah itu jauh lebih baik dan menggembirakan daripada segala bonus/harta yang ada di dunia? Moga kita semua menjadi insan terpilih untuk meraih Lailatul Qadr. Jika kita telah terpilih nanti, usahlah diheboh-hebohkan kepada sesiapa (pesan Ustaz...)

No comments:

Post a Comment