Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Tuesday, December 6, 2011

Pedoman Hidup Diutama(PhD): Akhlak Dijaga

Setiap kali selepas sesi pembelajaran hafazan Al-Quran, Ustaz Shahzam dan Syahir pasti akan memberi kata-kata motivasi kepada pelajar-pelajarnya. Nasihat ustaz sering membuatkan aku ingin kembali ke zaman kanak-kanak agar aku punya lebih masa, lebih tenaga, lebih daya ingatan dan lebih fokus. Namun, zaman itu tidak akan dapat kukecapi kembali. Antara nasihat Ustaz kepada pelajar-pelajarnya ialah:
"Bersyukurlah kerana anda semua telah dipilih oleh Allah swt untuk menghafaz kalamNya. Di antara jutaan manusia di luar sana, anda terpilih. Dengan masa yang terhad sebagai penghafaz separuh masa, gunakanlah masa dalam kelas ini untuk menghafaz. Emak dan ayah hantar ke sini untuk belajar bukan untuk membuang masa. Orang yang menghafaz Al-Quran mesti menjaga akhlaknya iaitu akhlak yang baik seperti yang termaktub dalam Al-Quran. Orang yang menghafaz Al-Quran bukan hanya perlu membaca dan menghafaz tetapi perlu menghayati setiap ayat Al-Quran tersebut untuk dijadikan pedoman hidup."
Nampak macam biasa-biasa aje nasihat ini. Namun bagiku, dengan status usia yang lanjut, komitmen yang banyak dan bintik-bintik hitam berkarat dalam hati(dosa) yang banyak, nasihat ini bukan mudah untuk direalisasikan. Setiap kali aku menghadapi cabaran dan ujian, frasa "anda telah dipilih oleh Allah swt" dan "niatkan menghafaz Al-Quran hanya kerana Allah swt" sentiasa membuatkan aku bangkit semula.  

No comments:

Post a Comment