Tinggal hanya dua hari lagi kita rakyat Malaysia akan pergi mengundi. Selamat mengundi kepada rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar. Dirikanlah solat istikharah selalu sebelum membuat pemilihan. Moga pilihan kita adalah pilihan yang mendapat petunjuk dari Allah swt. Percayalah... pilihan Allah swt sangat sempurna lagi menyempurnakan.


Jika ada sebarang kesilapan/ketelanjuran dalam blog ini, silalah hantarkan peringatan kalian di sharifahaliman@gmail.com. Itulah tanda kita saling ingat mengingati akan balasan hari akhirat. Selamat beristiqamah dalam amalan ibadah yang dikerjakan.

Thursday, January 13, 2011

Derma Darah

Semalam sewaktu berjalan menuju ke Surau Wanita di Dewan Sri Budiman untuk bersolat zohor, kelihatan sekumpulan pelajar dan staf menderma darah di Bangunan Menara (sebelah Pejabat Pos). Saya sangat teruja untuk menderma darah tetapi niat tersebut ditangguhkan kerana mahu mendahulukan solat. Malangnya...selepas solat terus terlupa.

Hari ini selepas mendengar Research Briefing dari staf RMI di Bangunan S & T, ternampak dari aras atas sekumpulan orang ramai sedang menderma darah, bersebelahan dengan perpustakaan PTAR3. Apa lagi...peluang kedua telah muncul. Tanpa berlengah, saya terus menderma darah. Seperti biasa, setelah mengisi borang, buku merah yang kecil dihulurkan kepada pegawai Kesihatan yang bertugas untuk diisikan maklumat pendermaan. Tapi yang seronoknya hari ini ialah kali pertama nama saya dimasukkan dalam database penderma darah Pusat Darah Negara. Kini baru terasa seperti penderma yang sah. Di samping makanan dan minuman, sijil penghargaan pun diberikan.
Sijil Penghargaan dan makanan/minuman
Selalunya bila saya menderma...saya akan berdoa agar darah yang didermakan dapat menyelamatkan nyawa seseorang dan orang yang terselamat itu sentiasa mendapat hidayah dan petunjuk Allah swt.

Saya sangat-sangat bersyukur kerana niat saya untuk menderma darah semalam dimakbulkan oleh Allah swt pada hari ini. Alhamdullillah.

No comments:

Post a Comment